Aktualności

Brandon Sanderson uważa, że kino i platformy streamingowe nie są gotowe na zekranizowanie jego tekstów. Marzy o adaptacji z rozmachem Diuny

Jeden z naj­bar­dziej płod­nych auto­rów best­sel­le­rów, Bran­don San­der­son zna­ny z serii takich jak „Z mgły zro­dzo­ny” i „Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła”, udzie­lił obszer­ne­go wywia­du na temat poten­cjal­nych adap­ta­cji swo­ich utwo­rów oraz podej­ścia kina do epic fantasy.

Powie­dzieć, że fan­dom fan­ta­sty­ki kocha Bran­do­na San­der­so­na, to nic nie powie­dzieć. Gdy pisarz ogło­sił w 2022 roku, że w tajem­ni­cy napi­sał czte­ry nowe powie­ści i chce wydać je nie­za­leż­nie, uda­ło mu się zebrać w kam­pa­nii na Kick­star­te­rze 41,7 milio­na dola­rów, co sta­no­wi­ło rekord tej plat­for­my. San­der­son pla­no­wał zebrać w cią­gu mie­sią­ca milion dola­rów – zbiór­ka osią­gnę­ła ten poziom w zale­d­wie… 35 minut, a w cią­gu pierw­szej doby na kon­cie pro­jek­tu zna­la­zło się 15,4 milio­na dola­rów. Sam cykl „Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła” prze­kro­czył pułap 10 milio­nów sprze­da­nych egzemplarzy.

Mimo tak ogrom­nej popu­lar­no­ści, Bran­don San­der­son do tej pory nie docze­kał się adap­ta­cji fil­mo­wej ani tele­wi­zyj­nej swo­ich tek­stów – bynaj­mniej nie dla­te­go, że nie było chęt­nych. 20th Cen­tu­ry Fox już w 2014 roku zaku­pi­ło pra­wa do ekra­ni­za­cji powie­ści „Sta­lo­we Ser­ce”, czy­li pierw­sze­go tomu try­lo­gii „Mści­cie­le”. Z kolei fir­ma DMG Enter­ta­in­ment w 2016 roku zabez­pie­czy­ła pra­wa do ekra­ni­za­cji serii „Z mgły zro­dzo­ny” oraz innych ksią­żek z uni­wer­sum „Cosme­re”, a tak­że „Dro­gi kró­lów”, czy­li pierw­sze­go tomu „Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła”. Mimo pod­pi­sa­nych umów, dla San­der­so­na klu­czo­we jest zacho­wa­nie kon­tro­li nad pro­ce­sem twór­czym. Naj­bar­dziej zaawan­so­wa­ny z wszyst­kich pro­jek­tów, czy­li ekra­ni­za­cja liczą­ce­go (na ten moment) sie­dem ksią­żek cyklu „Z gry zro­dzo­ny” uparł z powo­du róż­nic kre­atyw­nych mię­dzy pro­du­cen­ta­mi  a stu­diem. Co wię­cej, San­der­son wie­le innych ofert adap­ta­cji po pro­stu odrzu­cił. O powo­dach swo­je­go podej­ścia opo­wie­dział w roz­mo­wie z Tashą Robin­son z Polygon.com.

Otrzy­ma­łem wie­le ofert adap­ta­cji Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła od ludzi chcą­cych two­rzyć pre­sti­żo­wą tele­wi­zję dla sie­ci kablo­wych lub plat­form stre­amin­go­wych. To były napraw­dę dobre ofer­ty od świet­nych ludzi, z któ­ry­mi chciał­bym współ­pra­co­wać. I powie­dzia­łem nie, ponie­waż uwa­żam, że to jesz­cze nie jest odpo­wied­ni czas dla Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła. Jestem szczę­śli­wie w takiej sytu­acji, że mogę zre­zy­gno­wać z naj­lep­szych ofert, jakie moż­na zaofe­ro­wać auto­ro­wi, żeby zro­bić to, co uwa­żam za naj­lep­sze dla histo­rii – wyjaśniał.

Autor tłu­ma­czył, że rynek stre­amin­gu wciąż nie osią­gnął sta­bil­no­ści, co wię­cej ma pro­blem z gatun­kiem epic fan­ta­sy, cze­go dowo­dzą seria­le „Wład­ca Pier­ście­ni: Pier­ście­nie Wła­dzy” czy „Koło Cza­su” (po śmie­ci Rober­ta Jor­da­na to wła­śnie San­der­son dokoń­czył cykl na pod­sta­wie jego nota­tek) oraz anu­lo­wa­nie „Cie­nia i kości” zale­d­wie po dwóch sezo­nach, mimo moc­ne­go rozpoczęcia.

Wiem tyl­ko, że nie widzie­li­śmy napraw­dę dobre­go epic fan­ta­sy od wcze­snych i środ­ko­wych sezo­nów „Gry o tron”. Sko­ro nie wystar­czy­ło pięć­dzie­siąt milio­nów dola­rów za odci­nek, to nie jest kwe­stia pie­nię­dzy. (…) Jest tyl­ko jeden dosko­na­ły serial fan­ta­sy – „Arca­ne”. Ale „Arca­ne” ma taki budżet, że trud­no było­by to odtwo­rzyć z dowol­ną fran­czy­zą, któ­ra nie ma za sobą „League of Legends” – opo­wia­dał Bran­don Sanderson.

Dla auto­ra „Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła” waż­ne jest, by ten kon­kret­ny cykl został zaadap­to­wa­ny jako fil­my kino­we, ponie­waż jest prze­ko­na­ny, że obec­na ten­den­cja do dual-scre­enin­gu mia­ła­by nega­tyw­ny wpływ na odbiór pro­duk­cji. Dual-scre­ening zwa­ny też mul­ti-scre­enin­giem to nazwa sytu­acji, w któ­rej dzie­li­my uwa­gę mię­dzy wię­cej niż jed­ną czyn­ność, np. oglą­da­jąc serial na jed­nym ekra­nie, a prze­glą­da­jąc media spo­łecz­no­ścio­we na drugim.

Dla osób uwiel­bia­ją­cych twór­czość Bran­do­na San­der­so­na klu­czo­wa może być dekla­ra­cja, że w pew­nym momen­cie zde­cy­du­je się na stwo­rze­nie adap­ta­cji swo­ich ksią­żek, ale „Archi­wum Burzo­we­go Świa­tła” czy „Z mgły zro­dzo­ny” nie mają być pierw­szy­mi z pro­duk­cji, by wcze­śniej mógł zapo­znać się z rezul­ta­ta­mi prze­nie­sie­nia na ekran innych tek­stów i wycią­gnąć wnio­ski z pra­cy nad nimi. Pod­kre­ślił, że nie oba­wia się, że prze­ga­pi oka­zję, tyl­ko że podej­mie złą decy­zję i upły­nie ze dwa­dzie­ścia lat, nim będzie moż­na spró­bo­wać  napra­wić taki błąd. Kie­dy sytu­acja dla epic fan­ta­sy w kinie się odmie­ni? Autor pokła­da nadzie­ję w aktor­ską wer­sję „Jak wytre­so­wać smo­ka” i ma nadzie­ję, że będzie to począ­tek nowe­go boomu. Autor zdra­dził też, jakie jest jego marze­nie zwią­za­ne z ekranizacjami.

Chcę pra­co­wać z genial­nym fil­mow­cem na pozio­mie Deni­sa Villeneuve’a; kimś, kto dora­stał, kocha­jąc moje tek­sty, tak jak tak jak Vil­le­neu­ve kochał „Diu­nę” Fran­ka Her­ber­ta i chce je prze­nieść na ekran z mie­szan­ką wier­no­ści oraz zmian nie­zbęd­nych, by stwo­rzyć wspa­nia­ły epos na mia­rę „Diu­ny”. (…) W przy­pad­ku epic fan­ta­sy czy scien­ce fic­tion nie­czę­sto widzie­li­śmy coś takie­go, ale uda­ło się w przy­pad­ku „Diu­ny” i „Wład­cy Pier­ście­ni”. Mam więc nadzie­je, że ist­nie­je ktoś, kto mógł­by współ­pra­co­wać ze mną przy „Z mgły zro­dzo­nym” (…). Napraw­dę uwa­żam, że klu­czo­wym ele­men­tem jest fil­mo­wiec z wizją. Epic fan­ta­sy źle reagu­je na zbyt duży nad­zór z góry. Sądzę, że wła­śnie to był pro­blem „Wiedź­mi­na”. Mie­li­śmy tego wizjo­ne­ra – był bym Hen­ry Cavill. I nie chcie­li go słu­chać, więc mamy co mamy…

 

Anna Tess Gołębiowska

Zdję­cie głów­ne: gra­fi­ka okład­ko­wa anglo­ję­zycz­ne­go wyda­nia „Wia­tru i praw­dy” (Wind and Truth), Micha­el Whelan/Tor Books

 

Czy­taj też: Bran­don San­der­son oddał­by za dar­mo stu­diu CD Pro­jekt Red pra­wo do zro­bie­nia gry na pod­sta­wie jego książek

Czy­taj też: Bran­don San­der­son zebrał milion dola­rów na wyda­nie czte­rech nowych powie­ści w pół godziny

Czy­taj też: Bran­don San­der­son będzie poma­gać Ama­zo­no­wi przy seria­lu Koło czasu

Czy­taj też: Spo­tka­nie i wywiad z Bran­do­nem Sandersonem

Czy­taj też: Hen­ry Cavill miał odejść już po dru­gim sezo­nie? Reda­nian Intel­li­gen­ce prze­ko­nu­je, że tak było

Czy­taj też: Wiedź­min bez Henry’ego Cavil­la! Aktor rezy­gnu­je z roli Gera­tla z Rivii

Czy­taj też: Wiedź­min. Rodo­wód krwi naj­gor­szym seria­lem Net­flik­sa. De Bar­ra wymy­ślił fabu­łę w pół godzi­ny, widzo­wie są wściekli

Czy­taj też: Sce­na­rzy­ści seria­lo­we­go Wiedź­mi­na szy­dzi­li z ksią­żek Andrze­ja Sapkowskiego?

 

Reklama

Może też zainteresują cię te tematy