W ciągu zaledwie roku w Empiku sprzedanych zostało ponad 6 milionów egzemplarzy książek dla dzieci. Teraz sieć postanowiła przebadać czytelnictwo wśród najmłodszych.
2 kwietnia, czyli w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Święto zostało ustanowione w 1967 roku, by promować literaturę dla najmłodszych.
W sieci Empik książki dla dzieci to kategoria, która rozwija się dynamicznie – w ciągu ostatniego roku sprzedanych zostało ponad 6 milionów egzemplarzy.
– Rodzice chętnie wybierają książki dla najmłodszych z ruchomymi elementami, tytuły, które uczą, rozwijają, pomagają poznać świat oraz takie, które budują poczucie wartości dziecka. Coraz bardziej popularne są picture booki – informuje Michał Tomaniak, dyrektor działu Książka w Empiku.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci sieć postanowiła przebadać preferencje czytelnicze dzieci swoich klientek i klientów. Okazało się, że aż 70% rodziców najmłodszych dzieci (do 5 lat) zadeklarowało, że czyta dzieciom codziennie, a kolejnych 20% – kilka razy w tygodniu. To oznacza, że 90% dzieci ma regularny kontakt z książkami. Warto jednak pamiętać, że badania były prowadzone wśród klientek i klientów sieci księgarskiej, więc nie są one reprezentatywne dla całej populacji.
Jeśli zastanawiacie się, jak długo trwa kontakt maleństwa z książką, to ponad połowa rodziców każdorazowo spędza na wspólnej lekturze około pół godziny, około 25% – około piętnastu minut. Wreszcie około 20% rodziców deklaruje, że czyta z dziećmi jeszcze dłużej, nawet godzinę dziennie.
W jakich okolicznościach czytamy z dziećmi? Najwięcej, bo aż 80% rodziców, wycisza w ten sposób dziecko przed snem. Dla 70% rodziców to sposób na zabawę i wspólne spędzanie czasu w ciągu dnia. Około 25% rodziców deklaruje, że czyta maluchom w podróży, a tyle samo – że próbuje w ten sposób zająć dziecko np. w kolejce do lekarza.
Nawyki nabyte w najmłodszym wieku procentują – rodzice zadeklarowali, że ich starsze dzieci (w wieku od 6 do 15 lat) sięgają po książki regularnie. Aż 40% robi to codziennie, a 35% – kilka razy w tygodniu. Niespełna 3% rodziców przyznało, że ich dzieci w ogóle nie czytają, a 10% – że czytają, ale sporadycznie. Niecałe 20% dzieci sięga po książki wyłącznie z obowiązku, czytając tylko lektury obowiązkowe. Aż 60% rodziców zauważyło, że ich dzieci czytają przed snem, 67% dzieci sięga po lekturę w ciągu dnia w ramach relaksu. 25% dzieci ma spędzać na czytaniu godzinę dziennie, a 13% – więcej niż godzinę. Ponad 40% dzieci spędza z książką około pół godziny w ciągu dnia.
Skąd czerpiemy książki? W przypadku maluchów zwykle są to zakupy – 77% rodziców zamawia książki online, a 63% kupuje je w księgarniach stacjonarnych. U starszych dzieci najpopularniejszym źródłem lektur są biblioteki, na drugim miejscu znalazły się księgarnie stacjonarne, a na trzecim – księgarnie online. Na czwartej pozycji uplasował się domowy księgozbiór – sięga do niego 40% dzieci w wieku od 6 do 15 lat.
58% rodziców deklaruje, że kupuje książki w prezencie; 87% bezdzietnych respondentek i respondentów poinformowało, że kupuje książki dzieciom znajomych. Aż 30% osób zawsze kupuje w prezencie właśnie książki.
Cały czas rośnie też popularność audiobooków oraz słuchowisk dla dzieci – według danych aplikacji Empik Go w 2022 roku wzrosła o 25%. Według rodziców 42% dzieci wybiera właśnie tę formę obcowania z lekturą. Jest to rozwiązanie wybierane jako tło do zabawy (około 30%) lub umilenie czasu w podróży (około 25%).
– Słuchowiska i audiobooki dziecięce są konsumowane inaczej niż te dla dorosłego użytkownika. Te same treści są odsłuchiwane wielokrotnie, a ulubione tytuły dzieci znają już na pamięć – wyjaśnia Agnieszka Adaszewska, dyrektorka ds. wydawniczych Empik Go.
– Często do produkcji dziecięcych tworzymy specjalne efekty dźwiękowe, piszemy muzykę oddającą klimat poszczególnych scen, a aktorska interpretacja tekstu ułatwia dziecku zanurzenie się w historii – dodaje Edyta Kocemba-Górka, odpowiedzialna za dział produkcji audio w Empik Go.
Po jakie treści sięgają dzieci? Najbardziej popularne okazały się książki przygodowego i obyczajowe z kategorii literatura dziecięca i młodzieżowa (77%), a niemal 30% dzieci sięga po komiksy. Według niemal połowy rodziców książki są dla ich dzieci sposobem rozwijania zainteresowań.
– Tylko w ciągu ostatniego roku na półki Empiku trafiło blisko 3 tysiące premierowych książek, klienci kupili w sumie 6 milionów egzemplarzy z puli 20 tysięcy różnych tytułów – podkreśla Michał Tomaniak. Wśród najpopularniejszych tytułów dla dzieci znajdują się m.in. „Dziennik cwaniaczka” Jeffa Kinneya, „Kicia Kocia” Anity Głowińskiej, „Pucio” Marty Galewskiej-Kustry czy „Smocza straż” Brandona Mulla.
Obserwacje te potwierdza raport Szymona Krawca, który na łamach Wprostu publikuje dane o najlepiej zarabiających pisarkach i pisarzach z Polski. Marta Galewska-Kustra (autorka serii Pucio) znalazła się na drugim miejscu, a Aneta Głowińska (pisząca o Kici Koci i jej braciszku Nunusiu) – na trzecim. Obie autorki z samych tantiem za książeczki w 2022 roku zarobiły około 3 milionów złotych. Wśród 20 najlepiej zarabiających pisarek i pisarzy aż dziesięcioro zajmuje się twórczością dla dzieci i młodzieży (dla młodych dorosłych). Oprócz książek Marty Galewskiej-Kustry i Anety Głowińskiej świetnie sprzedaje się twórczość Justyny Bednarek („Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”), Barbary Supeł („Jadzia Pętelka”), Grażyny Wasilewicz („Baw się i dotknij”), Grzegorza Kasdepke („Detektyw Pozytywka”), Andrzeja Maleszki („Magiczne drzewo”), Neli Małej Reporterki i Agnieszki Antosiewicz („Mądre bajki”). Dziesiątym pisarzem reprezentującym literaturę dziecięcą w gronie najlepiej zarabiających jest już nieżyjący Jan Brzechwa.
Podpowiedzią, jakie tytuły są popularne, są też Bestsellery Empiku. Nagroda za rok 2022 trafiła do duetu twórczego, który tworzą Justyna Bednarek i Daniel de Latour, za „Sekretną historię ludz… skarpetek”. W 2021 roku ulubionym pisarzem dziecięcym okazał się Andrzej Maleszka nagrodzony za książkę „Bohaterowie Magicznego Drzewa. Stwór”, a w 2020 roku – Jeff Kinney za „Dziennik cwaniaczka. Totalną demolkę”.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci Empik nie tylko przeprowadził badania wśród swoich klientów i klientek (badanie przeprowadzone metodą CAWI w dniach 17–23.03.2023 r. na próbie 1337 osób), ale też ogłosił Festiwal Książki Dziecięcej.
Anna Tess Gołębiowska
Źródło: informacja prasowa
REKLAMA
Najpiękniejsze zakładki do książek szukajcie na Molom.pl