Nic tak dobrze nie sprzedaje produktu jak związane z nim kontrowersje. Znakomitym tego przykładem są ostatnie zawirowania z kultowymi książkami dla dzieci dr. Seussa. W ostatni wtorek firma zajmująca się spuścizną po nieżyjącym od trzydziestu lat autorze ogłosiła, że ze sprzedaży wycofuje sześć jego książek. Dwa dni później tytuły dr. Seussa dominują amerykańskie listy bestsellerów.
Po konsultacjach ze specjalistami firma Dr Seuss Enterprises postanowiła wycofać ze sprzedaży sześć tytułów popularnego w Stanach Zjednoczonych autora książek dla dzieci. Powodem takiej decyzji ma być krzywdzące przedstawienie w nich mniejszości rasowych.
Wstrzymanie sprzedaży tych książek to tylko część naszego zaangażowania i naszego szerszego planu zapewnienia, by katalog wydawniczy Dr Seuss Enterprises reprezentował i wspierał wszystkie społeczności i rodziny, głosili przedstawiciele firmy.
Decyzja wywołała w ekspresowym tempie krytyczną reakcję ze strony mediów i samych czytelników. Stacja Fox News mówi o efekcie Cancel Culture, czyli niebezpiecznym kulturowo zjawisku, w ramach którego jedna niepopularna opinia, fałszywy krok, najdrobniejsza pomyłka twórcy prowadzi do wyrzucenia go poza margines społeczny oraz do zanegowania całego jego dorobku.
„The Guardian” podaje, że już w czwartek rano wśród dziesięciu najchętniej kupowanych na Amazonie książek dziewięć było autorstwa dr. Seussa (w Top 50 – znalazło się ich trzydzieści). Co więcej, ceny sześciu wycofanych ze sprzedaży tytułów na rynku wtórnym wystrzeliły w górę, sięgając setek dolarów.
Rozdrażnieni czytelnicy zwracają uwagę, że w książkach dr. Seussa nie ma mowy o rasizmie. Chodzi raczej o przewrażliwionych ludzi, szukających na siłę tekstów, którymi mogliby poczuć się urażeni.
Jaka jest Wasza opinia w tym temacie?
źródło the guardian
zdjęcie główne domena publiczna wikipedia