Aktualności

Audiobook bez lektorki, zrealizowany przy użyciu AI. Decyzję podjęto za plecami autorki

Kasia Bulicz-Kasprzak dowie­dzia­ła się od czy­tel­nicz­ki, że audio­bo­ok powie­ści „Ple­wy. Napa­dy, naf­ta, nadzie­ja” został wyge­ne­ro­wa­ny przez sztucz­ną inte­li­gen­cję. Wydaw­ca pod­jął taką decy­zję, nie infor­mu­jąc jej. Autor­ka znie­chę­ca do się­ga­nia po audio­bo­oka i przeprasza.

Dro­dzy Czy­tel­ni­cy, jest mi bar­dzo smut­no, że muszę opu­bli­ko­wać taki post.

Wczo­raj jed­na z Czy­tel­ni­czek zwró­ci­ła mi uwa­gę, że audio­bo­ok Plew czy­ta AI. Nie wie­dzia­łam, nie mia­łam na to wpły­wu, tę decy­zję pod­jął wydaw­ca, nie infor­mu­jąc mnie o niej.

Teraz, gdy już wiem, mogę Was, sza­now­ni Czy­tel­ni­cy, prze­strzec. Jeśli zde­cy­du­je­cie się po nie­go się­gnąć, to na wła­sną odpo­wie­dzial­ność. Ja odra­dzam. Posłu­cha­łam dar­mo­we­go frag­men­tu i po pro­stu nie da się tego słuchać.

Jest to dla mnie tym bar­dziej przy­kre, że przez lata robi­łam wszyst­ko, by dostar­czać Czy­tel­ni­kom powie­ści, dopra­co­wa­ne w naj­drob­niej­szych szczegółach.

Ple­wy też takie są – napi­sa­ne z roz­ma­chem, wzru­sza­ją­ce, z roz­bu­do­wa­nym tłem histo­rycz­nym, wcią­ga­ją­ce. Zachę­cam do prze­czy­ta­nia tej powie­ści. Ale odra­dzam słu­cha­nie. To jedy­ne, co mogę w tej sytu­acji zrobić.

Bar­dzo Was, Czy­tel­ni­cy, prze­pra­szam. Ani Wy, ani ja, nie zasłu­ży­li­śmy, by dosta­wać pro­dukt tak mier­nej jako­ści”, napi­sa­ła Kasia Bulicz-Kasprzak na Facebooku.

Temat roz­wi­nę­ła w komen­ta­rzach do posta: „Myślę, że musi­my wejść na nowy poziom umów wydaw­ni­czych. Nie­daw­no była sytu­acja z ilu­stra­cja­mi do książ­ki, zro­bio­ny­mi przez AI. Okła­dek autor­stwa AI nie zli­czę. Dziś w odstaw­kę idą gra­fi­cy i lek­to­rzy, jutro pój­dą auto­rzy. A mnie nic tak nie draż­ni, jak odbie­ra­nie pie­nię­dzy arty­stom (bo tak nie dosta­je­my ich dużo) i oszu­ki­wa­nie. AI jest oszustwem”.

Kasia Bulicz-Kasprzak jest autor­ką 25 ksią­żek. „Ple­wy. Napa­dy, naf­ta, nadzie­ja” to dru­gi tom cyklu „Kre­so­we korze­nie”, w ramach któ­re­go uka­za­ła się tak­że książ­ka „Niwa. Zbój­cy, zło­to, zemsta”, a na 23 paź­dzier­ni­ka zapla­no­wa­na jest pre­mie­ra kon­ty­nu­acji zaty­tu­ło­wa­nej „Ziar­no. Pod­łość, powrót, pocie­sze­nie”. Pisar­ka naj­bar­dziej zna­na jest z „Sagi wiej­skiej”, w któ­rej skład wcho­dzą „Skra­wek pola”, „Gości­niec”, „Zie­lo­ne pastwi­ska”, „Prze­ora­ne mie­dze” i „Puste wygo­ny”. Obie serie uka­za­ły się nakła­dem wydaw­nic­twa Pró­szyń­ski i S‑ka.

Pisar­ka zdra­dzi­ła też kuli­sy wyda­rze­nia. W wydaw­nic­twie Pur­ple Book zawsze przed przy­go­to­wa­niem audio­bo­oka dosta­wa­ła prób­ki gło­sów do wybo­ru, ponie­waż każ­dą książ­kę czy­tał inny lek­tor. W przy­pad­ku audio­bo­oków reali­zo­wa­nych na pod­sta­wie ksią­żek wyda­nych przez Pró­szyń­skie­go i S‑kę wszyst­kie książ­ki czy­ta­ła do tej pory Ilo­na Choj­now­ska, więc brak pró­bek nie zanie­po­ko­ił autorki.

War­to zazna­czyć, że nie wszyst­kie oso­by kupu­ją­ce audio­bo­oka będą mia­ły świa­do­mość, że nie czy­ta go czło­wiek. W Audio­te­ce znaj­dzie­my adno­ta­cję „Audio­bo­ok czy­ta­ny przez AI”, ale już w Vir­tu­alo znaj­du­je się infor­ma­cja „Lek­tor: Opra­co­wa­nie zbiorowe”.

Zrzut ekra­nu z Virtualo.pl, data wyko­na­nia 9.10.2025

Pro­ble­ma­tycz­na pozo­sta­je kwe­stia tego, czy zakup da się rekla­mo­wać – z jed­nej stro­ny brak infor­ma­cji o tym, że audio­bo­ok został wyge­ne­ro­wa­ny przez AI, suge­ru­je, że jest to treść cyfro­wa nie­zgod­na z umo­wą, z dru­giej stro­ny w skle­pach onli­ne zwy­kle jest dostęp do prób­ki mate­ria­łu, więc pod­miot sprze­da­ją­cy może bro­nić się tym, że każ­dy mógł zapo­znać się z tym, co kupuje.

W „Usta­wie z dnia 30 maja 2014 r. o pra­wach kon­su­men­ta” znaj­dzie­my zapis: „Ponad­to treść cyfro­wa lub usłu­ga cyfro­wa, aby mogły zostać uzna­ne za zgod­ne z umo­wą, muszą: 1) nada­wać się do celów, w któ­rych zazwy­czaj korzy­sta się z tre­ści cyfro­wej lub usłu­gi cyfro­wej tego rodza­ju, z uwzględ­nie­niem obo­wią­zu­ją­cych prze­pi­sów pra­wa, norm tech­nicz­nych lub dobrych prak­tyk; 2) wystę­po­wać w takiej ilo­ści i mieć takie cechy, w tym funk­cjo­nal­ność, kom­pa­ty­bil­ność, dostęp­ność, cią­głość i bez­pie­czeń­stwo, jakie są typo­we dla tre­ści cyfro­wej lub usłu­gi cyfro­wej tego rodza­ju i któ­rych kon­su­ment może roz­sąd­nie ocze­ki­wać, bio­rąc pod uwa­gę cha­rak­ter tre­ści cyfro­wej lub usłu­gi cyfro­wej oraz publicz­ne zapew­nie­nia zło­żo­ne przez przed­się­bior­cę (…)” (Art. 43k, 2).

Oso­by, któ­re mia­ły świa­do­mość, że audio­bo­ok powie­ści „Niwa. Zbój­cy, zło­to, zemsta” został prze­czy­ta­ny przez Ilo­nę Choj­now­ską, będą mogły pró­bo­wać powo­łać się na to, że „Ple­wy. Napa­dy, naf­ta, nadzie­ja” będą zre­ali­zo­wa­ne w podob­nej jako­ści, umoż­li­wia­ją­cej porów­ny­wal­ny kom­fort słu­cha­nia. Oczy­wi­ście tego, czy rekla­ma­cja zosta­nie uwzględ­nio­na, dowie­my się dopie­ro wte­dy, gdy ktoś spró­bu­je tej ścież­ki i poin­for­mu­je publicz­nie o rezultacie.

Anna Tess Gołę­biow­ska
Zdję­cie głów­ne: zrzu­ty ekra­nu z pro­fi­lu Kasi Bulicz-Kasprzak, okład­ka audio­bo­oka „Ple­wy. Napa­dy, naf­ta, nadzie­ja” oraz zrzut ekra­nu ze skle­pu Virtualo

Czy­taj też: Trzy autor­ki wyko­rzy­sta­ły genAI do napi­sa­nia powie­ści, ale zapo­mnia­ły o poza­cie­ra­niu śla­dów. W książ­kach zna­le­zio­no komen­ta­rze chat­bo­tów
Czy­taj też: Geo­r­ge R.R. Mar­tin, John Gri­sham i inni pozy­wa­ją Ope­nAI. Czy ChatGPT spi­ra­cił ich książ­ki?
Czy­taj też: Mar­ga­ret Atwo­od, Nora Roberts, Suzan­ne Col­lins i inni prze­ciw­ko AI. List otwar­ty 8 tysię­cy pisa­rek i pisa­rzy
Czy­taj też: Na Ama­zo­nie sprze­da­wa­no książ­ki AI pod­szy­wa­ją­ce­go się pod Jane Fried­man. Pod jej nazwi­skiem!
Czy­taj też: Wywiad „na mar­two” na ante­nie OFF Radia Kra­ków. Bot uda­ją­cy dzien­ni­kar­kę roz­ma­wia z botem uda­ją­cym Wisła­wę Szym­bor­ską
Czy­taj też: Kil­ka­na­ście osób zwol­nio­nych. Zamiast nich audy­cje radio­we popro­wa­dzą boty uda­ją­ce, że repre­zen­tu­ją poko­le­nie Z
Czy­taj też: Jest zapo­wiedź wywia­du bota z mar­twym Sta­ni­sła­wem Lemem. Woj­ciech Orliń­ski komen­tu­je
Czy­taj też: Judy Gar­land i James Dean prze­czy­ta­ją ci książ­kę. Nie­ty­po­we zasto­so­wa­nie sztucz­nej inte­li­gen­cji to pra­ca Pola­ków
Czy­taj też: Wykre­owa­na z pomo­cą AI Aga­tha Chri­stie pro­wa­dzi kurs pisa­nia w BBC Maestro

Reklama

Może też zainteresują cię te tematy