Aktualności

Wykreowana z pomocą AI Agatha Christie prowadzi kurs pisania w BBC Maestro

Roz­ma­ite kur­sy pisa­nia cie­szą się ogrom­ną popu­lar­no­ścią, ale plat­for­ma BBC Maestro jako pierw­sza na świe­cie posta­no­wi­ła wpro­wa­dzić do swo­jej ofer­ty kurs pro­wa­dzo­ny przez „wskrze­szo­ną” kró­lo­wą kry­mi­na­łów – Aga­thę Chri­stie. Wbrew pozo­rom to nie zwia­stun kolej­ne­go odcin­ka „Black Mirror”.

W pierw­szym odcin­ku dru­gie­go sezo­nu „Black Mir­ror” zaty­tu­ło­wa­nym „Be Right Back” (Zaraz wra­cam) obser­wu­je­my, jak Mar­tha (w tej roli Hay­ley Atwell) nie może pogo­dzić się ze śmier­cią swo­je­go part­ne­ra Asha (Domh­nall Gle­eson), więc posta­na­wia sko­rzy­stać z inno­wa­cyj­nej, eks­pe­ry­men­tal­nej usłu­gi, w któ­rej na pod­sta­wie cyfro­wych śla­dów (mej­li, smsów, wpi­sów w mediach spo­łecz­no­ścio­wych) sztucz­na inte­li­gen­cja kreu­je awa­tar zmar­łej oso­by. Mar­tha spę­dza całe dnie roz­ma­wia­jąc z „Ashem” przez komu­ni­ka­to­ry inter­ne­to­we i tele­fo­nicz­nie, aż w koń­cu zama­wia andro­ida wyglą­da­ją­ce­go dokład­nie jak jej uko­cha­ny. Odci­nek został wyemi­to­wa­ny w 2013 roku, od tego cza­su powsta­ły star­tu­py Here­After AI, Sean­ce­AI i Sto­ry­Fi­le mają­ce umoż­li­wić roz­mo­wę z cyfro­wo „wskrze­szo­ny­mi” zmar­ły­mi. Nad stwo­rze­niem podob­nej tech­no­lo­gii myśli Google.

W tym mie­sią­cu rze­czy­wi­stość poszła krok dalej niż „Black Mir­ror” – 1 maja 2025 roku w Pho­enix w Ari­zo­nie, w dniu ogło­sze­nia wyro­ku ska­zu­ją­ce­go Gabrie­la Hor­ca­si­ta­sa za nie­umyśl­ne spo­wo­do­wa­nie śmier­ci Chri­sto­phe­ra Pel­keya, rodzi­na zmar­łe­go zapre­zen­to­wa­ła wideo, w któ­rym wykre­owa­ny przez AI Pel­key wyba­cza Hor­ca­si­ta­so­wi. „Zmar­ły” powie­dział, że żału­je, że musie­li się spo­tkać w takich oko­licz­no­ściach, ponie­waż w innym życiu mogli­by zostać przy­ja­ciół­mi, a tak­że, że wie­rzy w Boga, któ­ry prze­ba­cza, więc on też udzie­la prze­ba­cze­nia swo­je­mu mor­der­cy. Następ­nie „Pel­key” zachę­cił do kocha­nia sie­bie nawza­jem, ponie­waż nie wie­my, ile cza­su nam pozo­sta­ło. Sędzia Todd Lang oświad­czył, że uwiel­bia tę sztucz­ną inte­li­gen­cję i ska­zał Hor­ca­si­ta­sa na 10,5 roku wię­zie­nia… czy­li o rok wię­cej niż wnio­sko­wa­ła pro­ku­ra­to­ra. Sta­cey Wales, sio­stra Chri­sto­phe­ra Pel­keya i autor­ka słów, któ­re wypo­wie­dział „zmar­ły”, oświad­czy­ła, że nie mia­ła zamia­ru wpły­wać na wyrok, a jedy­nie upa­mięt­nić bra­ta i poka­zać, jak stra­ta wpły­nę­ła na jego bliskich.

Przy­wró­ce­nie” Aga­thy Chri­stie mia­ło miej­sce zale­d­wie dzień wcze­śniej, bo 30kwietnia 2025 roku, i choć nie będzie mieć tak dra­ma­tycz­ne­go wpły­wu na ludz­kie życie, ale bez wąt­pie­nia jest decy­zją kon­tro­wer­syj­ną. Pro­wa­dzo­ny przez „nią” kurs pisar­stwa tra­fił na plat­for­mę edu­ka­cyj­ną BBC Maestro – zawie­ra 11 mate­ria­łów wideo, 78 stron nota­tek z kur­su oraz stu­stro­ni­co­wy zeszyt ćwi­czeń zawie­ra­ją­cy kil­ka­dzie­siąt zadań.

– Kurs Aga­thy został stwo­rzo­ny przy ści­słej współ­pra­cy jej rodzi­ny repre­zen­to­wa­nej przez jej pra­wnu­ka Jame­sa Pri­char­da, któ­ry udo­stęp­nił nigdy wcze­śniej nie­pu­bli­ko­wa­ną doku­men­ta­cję i wywia­dy, aby zapew­nić wyso­ką jakość lek­cji oraz wnu­ka Mat­thew, któ­ry wspo­mi­na bab­cię z głę­bo­ką miło­ścią i uczu­ciem. Widząc, jak kre­owa­no Aga­thę na potrze­by kur­su BBC Maestro, Mat­thew zare­ago­wał: „To po pro­stu nie­zwy­kłe” – zapew­nia BBC Maestro na stro­nie kursu.

Nad stwo­rze­niem kur­su mia­ło pra­co­wać przez dwa lata nie­mal 100 osób, m.in. stu­dio­wa­ły one spo­sób pisa­nia oraz mówie­nia Aga­thy Chri­stie, aby jak naj­le­piej odzwier­cie­dlić jej wie­dzę i styl. Wize­ru­nek pisar­ki został stwo­rzo­ny poprzez połą­cze­nie cyfro­wej tech­no­lo­gii oraz gry aktor­skiej Vivien Keene. Głos pisar­ki został zre­kon­stru­owa­ny dzię­ki AI.

– Skru­pu­lat­nie połą­czy­li­śmy sło­wa samej Aga­thy Chri­stie z jej listów, wywia­dów i pism. Obser­wo­wa­nie, jak jej spo­strze­że­nia sta­ją się rze­czy­wi­sto­ścią, było głę­bo­ko poru­sza­ją­cym doświad­cze­niem – zapew­nia dr Mark Aldrid­ge, jeden z czo­ło­wych bada­czy twór­czo­ści pisar­ki, któ­ry opra­co­wał pora­dy wspól­nie z zespo­łem, w skład któ­re­go weszli Michel­le Kazmer, Gray Robert Brown oraz Jamie Bernthal-Hooker.

Aga­tha Chri­stie zmar­ła w 1976 roku, pozo­sta­wi­ła po sobie 66 powie­ści detek­ty­wi­stycz­nych oraz 14 zbio­rów opo­wia­dań. Bry­tyj­ska autor­ka pozo­sta­je naj­le­piej sprze­da­ją­cą się pisar­ką wszech­cza­sów, a stwo­rzo­ne przez nią posta­ci – Her­ku­les Poirot i pan­na Mar­ple – do dziś żyją w naszej świadomości.

BBC Maestro jest edu­ka­cyj­ną plat­for­mą stre­amin­go­wą mają­cą zapew­nić sze­ro­ki dostęp do kur­sów pro­wa­dzo­nych przez sza­no­wa­nych na całym świe­cie eks­per­tów. Plat­for­ma umoż­li­wia zakup poje­dyn­cze­go kur­su lub wyku­pie­nie rocz­nej sub­skryp­cji. BBC Maestro nie ofe­ru­je bez­płat­ne­go okre­su prób­ne­go, choć w cią­gu 30 dni moż­na zre­zy­gno­wać z sub­skryp­cji i wystą­pić o zwrot pie­nię­dzy. Rocz­ny dostęp do plat­for­my kosz­tu­je 120 dola­rów czy­li oko­ło 450 zło­tych. Doży­wot­ni dostęp do poje­dyn­cze­go kur­su kosz­tu­je 89 dola­rów. Plat­for­ma jest dostęp­na w wybra­nych kra­jach, m.in. w Wiel­kiej Bry­ta­nii, USA i Kana­dzie; nie wia­do­mo, czy i kie­dy tra­fi do Pol­ski. Mimo nazwy, BBC Maestro nie jest wła­sno­ścią bry­tyj­skie­go nadaw­cy publicz­ne­go BBC (Bri­tish Bro­ad­ca­sting Cor­po­ra­tion), ale komer­cyj­ną ini­cja­ty­wą korzy­sta­ją­cą z licen­cji BBC Stu­dios. BBC Stu­dios odpo­wia­da za sprze­daż pro­gra­mów i licen­cji, współ­pra­ce medial­ne i inne dzia­ła­nia nie­zwią­za­ne z finan­so­wa­niem publicznym.

Choć decy­zja o „wskrze­sze­niu” Aga­thy Chri­stie jest kon­tro­wer­syj­na, war­to zauwa­żyć, że róż­ni się od innych prób „przy­wra­ca­nia” zna­nych osób przez sztucz­ną inte­li­gen­cję. Choć posłu­żo­no się wize­run­kiem zmar­łej pisar­ki, to zespół spe­cja­li­stów opra­co­wał sło­wa, któ­re wypo­wia­da­ła i pora­dy, któ­rych udzie­la­ła w cią­gu życia, co zde­cy­do­wa­nie róż­ni się od uży­cia gene­ra­tyw­nej sztucz­nej inte­li­gen­cji do wykre­owa­nia wypo­wie­dzi choć­by sztucz­nej „Wisła­wy Szym­bor­skiej”, któ­ra na ante­nie OFF Radia Kra­ków „komen­to­wa­ła” m.in. „Empu­zjon” Olgi Tokar­czuk czy „Wege­ta­rian­kę” Han Kang w roz­mo­wie z innym botem, dla odmia­ny uda­ją­cym dziennikarkę.

Anna Tess Gołę­biow­ska
Zdję­cie głów­ne: Aga­tha Chri­stie wykre­owa­na przez BBC Maestro, w roli pisar­ki Vivien Keene

Czy­taj też: Wywiad „na mar­two” na ante­nie OFF Radia Kra­ków. Bot uda­ją­cy dzien­ni­kar­kę roz­ma­wia z botem uda­ją­cym Wisła­wę Szymborską

Czy­taj też: Kil­ka­na­ście osób zwol­nio­nych. Zamiast nich audy­cje radio­we popro­wa­dzą boty uda­ją­ce, że repre­zen­tu­ją poko­le­nie Z

Czy­taj też: Jest zapo­wiedź wywia­du bota z mar­twym Sta­ni­sła­wem Lemem. Woj­ciech Orliń­ski komentuje

Czy­taj też: Judy Gar­land i James Dean prze­czy­ta­ją ci książ­kę. Nie­ty­po­we zasto­so­wa­nie sztucz­nej inte­li­gen­cji to pra­ca Polaków

Czy­taj też: Mar­ga­ret Atwo­od, Nora Roberts, Suzan­ne Col­lins i inni prze­ciw­ko AI. List otwar­ty 8 tysię­cy pisa­rek i pisa­rzy

Czy­taj też: Geo­r­ge R.R. Mar­tin, John Gri­sham i inni pozy­wa­ją Ope­nAI. Czy ChatGPT spi­ra­cił ich książki?

Czy­taj też: Na Ama­zo­nie sprze­da­wa­no książ­ki AI pod­szy­wa­ją­ce­go się pod Jane Fried­man. Pod jej nazwiskiem!

Reklama

Może też zainteresują cię te tematy