Oficjalna piosenka filmu „Kleks. Akademia Pana Kleksa”, którego premiera odbędzie się w 2024 roku, nosi tytuł „Jestem Twoją bajką”. Utwór wspólnie z wcielającym się w rolę Ambrożego Kleksa Tomaszem Kotem wykonuje jedna z najpopularniejszych obecnie wokalistek w Polsce – sanah.
Zdzisława Sośnicka w 1983 roku zaśpiewała „Pożegnanie z bajką” – piosenkę nagraną na potrzeby „Akademii pana Kleksa” z Piotrem Fronczewskim w roli głównej. Piosenkarka zagrała Smutną Księżniczkę, która zaśpiewała dla Adasia Niezgódki.
Czterdzieści lat później utwór o tym samym tekście, choć zatytułowany „Jestem Twoją bajką” (to słowa, które powtarzają się w refrenie), wykonuje sanah – także z myślą o ekranizacji „Akademii pana Kleksa”. Autorem tekstu piosenki jest Krzysztof Gradowski, reżyser peerelowskiej kultowej produkcji.
Gdy teledysk się rozpoczyna, najpierw słyszymy głos Piotra Fronczewskiego oznajmiającego, że „nadszedł już czas”. Potem odzywa się Tomasz Kot nucący piosenkę, a po kilku wersach rolę wokalistki przejmuje sanah. W klipie oprócz śpiewającej sanah widzimy wiele ujęć z „Kleksa. Akademii Pana Kleksa”. Możemy podejrzewać, że reżyser Maciej Kawulski liczy na międzynarodowy sukces – w nieco psychodelicznym świecie znanym z „Akademii pana Kleksa” widzimy liczne nawiązania do popkultury. Strój Tomasza Kota jako Ambrożego Kleksa wygląda na silnie inspirowany postacią Czwartego Doktora z serialu „Doktor Who” granego przez Toma Bakera, niektóre z kadrów mogą przywodzić na myśl podróż do Narni przez starą szafę, a wielkie szachy – „Harry’ego Pottera i Kamień Filozoficzny”.
Tom Baker jako Czwarty Doktor, plakat BBC
Pierwszy zwiastun filmu „Kleks. Akademia pana Kleksa” zobaczyliśmy niemal rok temu. Także w nim mogliśmy usłyszeć śpiew – a dokładniej Tomasza Kota śpiewającego Księżyc raz odwiedził staw. W produkcji sprzed 40 lat, utwór ten wykonywał oczywiście Piotr Fronczewski w towarzystwie Chóru Chłopięcego Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”. Tę piosenkę napisał sam Jan Brzechwa, autor powieści „Akademia pana Kleksa” oraz jej kontynuacji – „Podróży pana Kleksa” i „Tryumfu pana Kleksa”.
— Po tym, co udało mi się w życiu stworzyć nieskromnie myślałem, że nie boję się już niczego. Produkcja „Kleksa” oraz praca z wybitnie utalentowanymi dzieciakami uświadomiła mi szybko, że to po prostu nieprawda. Ale to nie był lęk o projekt, to był lęk przed tym, czy będę potrafił stać się znów na kilka miesięcy dzieckiem, aby możliwie najbardziej wiarygodnie opowiedzieć tę piękną historię — oznajmił w rozmowie z Onetem Maciej Kawulski, reżyser i producent nowej filmowej adaptacji „Akademii Pana Kleksa”.
Maciej Kawulski ma świadomość, że stanęło przed nim nie lada wyzwanie – film zainteresuje przecież nie tylko współczesne dzieci, ale też dorosłych, którym poprzednia ekranizacja przypomina dzieciństwo. Reżyser obiecał, że „Kleks” będzie też dialogiem ze starszymi widzami, którzy wychowali się na polsko-radzieckich filmach Krzysztofa Gradowskiego. Sięgnięcie po „Pożegnanie z bajką” śpiewane przez Zdzisławę Sośnicką pokazuje, że słowa dotrzymał.
Książkowa „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy liczy już 77 lat. Serię o Ambrożym Kleksie i Adasiu Niezgódce pokochano tak bardzo, że doczekała się aż czterech filmów. Po „Akademii pana Kleksa” z 1984 roku powstały: w 1986 roku – „Podróże pana Kleksa”, w 1988 roku – „Pan Kleks w kosmosie” (oparty na autorskim scenariuszu Krzysztofa Gradowskiego, rozgrywający się na planecie Mango, na którą Wielki Elektronik zabrał porwaną z Ziemi dziewczynkę) , a w 1999 roku – „Triumf pana Kleksa”.
We wszystkich filmach pojawiły się piosenki śpiewane przez gwiazdy polskiej sceny artystycznej. Edyta Geppert wykonała „Psie smutki”, Małgorzata Ostrowska – „Meluzynę, czyli historię podwodnej miłości”, Andrzej Rosiewicz – „Halo Ptaki”, Maryla Rodowicz – „Kołysankę w stylu Mango”, Janusz Rewiński – „Latającego Holendra”, a Piotr Fronczewski – m.in. „Kaczkę Dziwaczkę” czy „Na Wyspach Bergamutach”.
„Kleks. Akademia pana Kleksa” trafi na ekrany kin 5 stycznia. Zmianą względem oryginału jest z pewnością to, że zamiast Adasia Niezgódki, główną bohaterką będzie Ada Niezgódka. Tę rolę zagrała Antonina Litwiniak. W Ambrożego Kleksa wcielił się Tomasz Kot, a postać grana przez Piotra Fronczewskiego, bez którego występu wiele osób nie wyobrażałoby sobie powrotu do świata stworzonego przez Jana Brzechwę, opisywana jest jako Doktor. Nie wiadomo jednak, czy będzie to Doktor Paj-Chi-Wo czy postać stworzona na potrzeby filmu.
Scenariusz do filmu napisali Krzysztof Gureczny oraz Agnieszka Kruk, a reżyseruje Maciej Kawulski. Za produkcję odpowiada Open Mind Production, a za dystrybucję firma NEXT FILM.
Anna Tess Gołębiowska
Reklama
Kubki dla książkoholików? Tylko na Molom.pl