Zapowiadane w czerwcu przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmiany w spisie lektur szkolnych wchodzą w życie 1 września. Zgodnie z zamysłem Przemysława Czarnka, pragnącego by kłaść w placówkach edukacyjnych większy nacisk na wpajanie dzieciom i młodzieży patriotycznych wartości oraz katolickiej moralności, uczniowie będą czytać między innymi o kardynale Stefanie Wyszyńskim, teksty Jana Pawła II i dzieła Zofii Kossak-Szczuckiej.
Minister edukacji 16 sierpnia podpisał kilka rozporządzeń dotyczących szkolnictwa. Jedno z nich wprowadza zmiany w kanonie lektur. Z wykazu książek czytanych na lekcjach języka polskiego znikną dzieła, które nie wpasowują się w system wartości promowany przez Przemysława Czarnka. I tak na przykład w szkołach podstawowych uczniowie nie będą już się zajmować prozą Centkiewiczów, Winnetou Karola Maya czy Stowarzyszeniem umarłych poetów Nancy H. Kleinbaum, a z programu nauczania w liceum wyleciała poezja Marcina Świetlickiego.
Zamiast tego kanon lektur szkolnych wypełnił się pozycjami konserwatywnymi i patriotycznymi, wśród których wymienić należy przede wszystkim teksty Zofii Kossak-Szczuckiej – tych w wykazie pojawiło się w sumie pięć. Uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych będą mieli też okazję uczyć się etyki i moralności na podstawie dzieł osobistości katolickiego światka: kardynała Stefana Wyszyńskiego i Jana Pawła II.
Zofię Kossak-Szczucką trzeba czytać w pewnym kontekście, była to pisarka konserwatywna, reprezentująca konserwatyzm kresowy, bardzo specyficzny. Tak samo do tekstów filozoficznych, etycznych Jana Pawła II musi być wyjaśniony szerszy kontekst, musi być przygotowany odbiorca. To nie są teksty polonistyczne, a będą omawiane na języku polskim, skomentował Radiu Zet Arkadiusz Bagłajewski, literaturoznawca, kierownik Katedry Historii Literatury Polskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Nie wszystkie z zapowiadanych w czerwcu zmian weszły w życie. Przemysław Czarnek postulował usunięcie z listy lektur szkolnych popularnej książki dla dzieci Rafała Kosika, zatytułowanej Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi, która budzić miała zastrzeżenia warstwą składniowo-leksykalną języka oraz zawartością merytoryczną. Decyzja została szeroko skrytykowana, były zbierane podpisy pod petycją o zaniechanie postanowienia. Ostatecznie powieść została przeniesiona z listy lektur obowiązkowych do uzupełniających.
Poniżej prezentujemy kompletną listę zmian w kanonie.
Z listy lektur dla klas I‑III szkoły podstawowej usunięte zostały:
• Zaczarowana zagroda, Alina i Czesław Centkiewiczowie;
• Oto jest Kasia, Mira Jaworczakowa;
• Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?, Leszek Kołakowski;
• Sposób na Elfa, Marcin Pałasz.
W wykazie pojawią się za to:
• Wścibscy, Dorota Gellner;
• Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie, Julita Grodek;
• Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca, Tom Justyniarski;
• Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty), Piotr Kordyasz;
• Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata, Zofia Kossak-Szczucka;
• Piaskowy Wilk, Asa Lind;
• Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych, Aleksandra i Daniel Mizielińscy.
Uczniowie klas IV-VIII nie będą już czytać następujących książek:
• Winnetou, Karol May;
• Stowarzyszenie Umarłych Poetów, Nancy H. Kleinbaum.
Z listy lektur obowiązkowych przesunięte do uzupełniających zostały następujące pozycje:
• Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi, Rafał Kosik;
• Ziele na kraterze (fragmenty), Melchior Wańkowicz.
Lista lektur uzupełniających w klasach IV-VI została rozszerzona o:
• Pinokio, Carlo Collodi;
• Zwiadowcy. Ruiny Gorlanu, John Flanagan;
• Rzeka, Emilia Kiereś;
• Topsy i Lupus, Zofia Kossak-Szczucka;
• Klechdy sezamowe, Bolesław Leśmian;
• Kubuś Puchatek, Alan Aleksander Milne;
• Tecumseh, Longin Jan Okoń;
• Słoń Birara, Ferdynand Antoni Ossendowski;
• Czerwona kartka dla Sprężyny, Jacek Podsiadło;
• Posłaniec króla, Louis de Wohl.
Natomiast w wykazie lektur uzupełniających dla klas VII i VIII pojawiły się:
• Wielki Rybak, Lloyd Cassel Douglas;
• Bursztyny (wybrane opowiadanie), Zofia Kossak-Szczucka;
• Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II, André Frossard;
• Placówka, Zemsta, Bolesław Prus;
• Sąd Ozyrysa, Henryk Sienkiewicz;
• Jesienna miłość, Nicolas Sparks.
W liceach i technikach w zakresie podstawowym usunięte zostały:
• wybrane wiersze Marcina Świetlickiego.
Z zakresu rozszerzonego znikają następujące pozycje:
• Mitologia. Rzym, Jan Parandowski;
• Wielki testament (fragmenty), François Villon;
• Żywoty świętych (fragmenty), Piotr Skarga.
Rozszerzona została lista lektur uzupełniających w zakresie podstawowym o:
• Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
• Listy do Matki (fragmenty), Juliusz Słowacki;
• Listy z podróży do Ameryki (fragmenty), Henryk Sienkiewicz;
• Ludzie bezdomni, Stefan Żeromski;
• wybór wierszy Ryszarda Krynickiego;
• wybór wierszy Adama Zagajewskiego;
• Raport Witolda, Witold Pilecki;
• Anus mundi, Wiesław Kielar;
• Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919, Zofia Kossak-Szczucka;
• wybrane opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza;
• Władca pierścieni. Drużyna pierścienia, John Ronald Reuel Tolkien.
W zakresie rozszerzonym znajdują się teraz takie pozycja jak:
• Błogosławiona wina, Zofia Kossak-Szczucka;
• Mocni ludzie, Ferdynand Antoni Ossendowski;
• Ludzie, zwierzęta, bogowie, Ferdynand Antoni Ossendowski;
• Gdy brat staje się katem, Krystyna Lubieniecka-Baraniak;
• Przekroczyć próg nadziei (fragmenty), Jan Paweł II;
• Tryptyk rzymski, Jan Paweł II;
• Pamięć i tożsamość (fragmenty), Jan Paweł II;
• Fides et ratio (fragmenty), Jan Paweł II;
• Przed sklepem jubilera, Karol Wojtyła;
• Zapiski więzienne, Stefan Wyszyński;
• Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim, Paweł Zuchniewicz.
źródło gov.pl/radiozet.pl
Wyjątkowe koszulki dla książkoholików? Szukajcie na Molom.pl