W ostatnim czasie dociera do nas coraz więcej wieści o księgarniach, które ostatkiem sił walczą o przetrwanie. Część z nich zdaje się na pomoc społeczeństwa, organizowane są różnego rodzaju zbiórki, część zaś bezpowrotnie znika z rynku książki. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest migracja czytelników do internetu, gdzie bez problemu mogą robić zakupy w tych trudnych czasach. Zyskują na tym przede wszystkim duże księgarnie z wieloletnim doświadczeniem w handlu elektronicznym, przyciągający dodatkowo klientów atrakcyjnymi ofertami.
Empik pochwalił się zeszłoroczną sprzedażą we wszystkich swoich kanałach na poziomie ponad 21 milionów egzemplarzy, przy czym liczba sprzedanych książek w sklepie internetowym była aż o 68% wyższa niż w 2019. Imponującym wynikiem pochwaliło się również Allegro. Na popularnej platformie w 2020 sprzedało się o prawie 75% więcej książek niż rok wcześniej.
O ile duzi gracze chwalą się wzrostami sprzedaży, tak dla małych firm każdy kolejny miesiąc w pandemii oznacza surową walkę o być albo nie być.
Siłą lokalnych, osiedlowych księgarni byli ich pracownicy, znający się na literaturze, skorzy do pomocy, zawsze chętni polecić ciekawą lekturę. Dziś w sklepach kadry są bardzo uszczuplone, by można było sprostać reżimowi sanitarnemu.
Inną kwestią są spotkania autorskie i pozostałe wydarzenia literackie. Klienci tłumnie przybywali, żeby spotkać się z ulubionym pisarzem, kupowali przy okazji książkę pod autograf, wypijali filiżankę kawy czy herbaty. Organizacja spotkań teraz też przeniosła się już do internetu.
Coraz mniej powodów mają czytelnicy, by do księgarni zaglądać, zwłaszcza kiedy książkę można kupić kilkoma kliknięciami myszy, a w dodatku kurier paczkę zostawi pod samymi drzwiami.
Jedyne, co może uratować te najmniejsze biznesy, to lojalność stałych czytelników. Dlatego apelujemy: jeśli macie swoją ulubioną księgarenkę, korzystajcie z jej usług. Nawet jeśli wasz ulubiony sprzedawca nie ma sklepu internetowego, są zawsze inne opcje zamówienia interesujących tytułów, na przykład dzięki akcji „Książka na telefon”.