Z czytaniem w naszym kraju nie jest najlepiej. Coroczne badania pokazują, jak niski jest odsetek czytających dla przyjemności Polaków. Tego stanu jak najbardziej świadomy jest także Instytut Książki, którego jednym z głównych celów jest promocja czytelnictwa. Proponowane są różne rozwiązania, przygotowuje się wiele projektów. W ostatnim czasie IK mocno nastawia się na zaszczepianie nawyków czytelniczych u najmłodszych.
Wyniki badań dotyczące czytelnictwa w Polsce nie są zadowalające. Żeby je polepszyć, potrzeba zaplanowanej na lata kampanii pro-czytelniczej, z którą utożsamialiby się czytający i staliby się ambasadorami wśród tych, którzy nie sięgają po książki. Owe badania wielokrotnie pokazywały, że czytający dorośli to w większości osoby, którym najbliżsi w dzieciństwie czytali, i które dorastały w otoczeniu książek. To, czy nasze dziecko będzie w przyszłości czytać, zależy więc w dużym stopniu od nas, powiedziała Katarzyna Wasiutyńska z Instytutu Książki.
W grudniu zeszłego roku wystartowała akcja bookstartowa realizowana na oddziałach położniczych w całej Polsce. Tam młodzi rodzice otrzymują wyprawki czytelnicze, w których skład wchodzi książka Pierwsze wiersze dla… oraz specjalna broszura pouczająca o istotności obcowania z książkami już od najmłodszych lat oraz roli tego w rozwoju dziecka. W ten sposób rozdano już ok. 30 tysięcy takich zestawów.
Na 2019 rok zaplanowana jest podobna akcja, tym razem jednak skierowana do przedszkolaków. Rodzic będzie musiał przyjść z dzieckiem do biblioteki, żeby otrzymać stosowną wyprawkę. Głównym celem projektu jest zachęcenie kilkuletnich czytelników do częstego odwiedzania placówki.
Marzy nam się, żeby nie tylko rozdawać dzieciom książki, ale przede wszystkim wyrabiać nawyk czytania, dlatego maluch otrzyma także Kartę Małego Czytelnika, na której będzie zbierać naklejki za wypożyczone lektury z dziecięcego księgozbioru. Za uzbieranie kompletu naklejek przedszkolak zostanie nagrodzony Dyplomem Małego Czytelnika, przybliżyła temat Katarzyna Wasiutyńska.
W ciągu kolejnych lat aktywna promocja czytelnictwa ma również objąć dzieci w wieku szkolnym. Instytut Książki już teraz może pochwalić się akcjami w liceach. Wraz z Krakowskim Biurem Festiwalowym oraz firmą Woblink prowadzi projekt „Upoluj swoją książkę”, w ramach którego młodzież przy pomocy telefonów lub tabletów, skanując kody QR rozmieszczone w szkołach, może pozyskiwać ciekawe audiobooki lub ebooki.
Przygotował Oskar Grzelak