We wtorek minister edukacji Anna Zalewska podpisała rozporządzenie wprowadzające nową postawę programową w szkole podstawowej. Ta wejdzie w życie 1 września 2017 roku. Minister podkreśliła, że podstawa jest nowoczesna, ale szanuje przeszłość i historię.
Nowa podstawa będzie wprowadzana stopniowo, w roku szkolnym 2017/2018 pojawi się w I, IV oraz VII klasie szkoły podstawowej – od tego roku ośmioletniej.
Nowa podstawa programowa budzi sprzeczne reakcje. Jej przeciwnicy podkreślają, że przygotowana jest “na kolanie”. Z kolei wiceminister edukacji Maciej Kopeć podkreśla, że nowa podstawa została przygotowana z szacunkiem dla podręczników oraz w zaufaniu do nauczycieli.
Sami oceńcie, czy lista lektur jest godna polecenia, czy wymaga solidnego odkurzenia i przetasowania.
Poniżej prezentuję listę lektur obowiązkowych na każdym poziomie kształcenia.
Klasy I‑III
“Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
“Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
wiersze ze zbioru “Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
“Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
“Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
“Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Fraczek,
“Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
“Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
“Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
“Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
“Karolcia” Marii Krueger,
“Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
“Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
“Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
“Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
“Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
“O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
“Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
“Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
“Wiersze dla dzieci” Tuwima,
“O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
“Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
“Afryka Kazika”
“Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.
Klasy IV-VI
Lektury obowiązkowe:
“Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
Komiks “Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
“Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
“Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
Wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
“Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
“Powrót taty”, “Pani Twardowska”,
“Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza, ”
Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
“Katarynka” Bolesława Prusa, “W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
“Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
“W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
“Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego.
Wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
Wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
Wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym “Kopciuszek” Charlesa Perraulta i “Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego
Pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające:
“Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
“Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
“Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
“Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
“Skarb Troi” Olafa Fritsche,
“Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
“Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
“Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
“Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
“Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema,
Wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
“Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki,
“Winnetou” Karola Maya,
“Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
Wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz,
“Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
“Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
“Biały Mustang” Sat-Okha,
“Janko Muzykant” Sienkiewicza,
Wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
“Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
Wybrane pozycje z serii “Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)
Lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.
Klasy VII-VIII
Lektury obowiązkowe:
“Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
“Zemsta” Aleksandra Fredry,
wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
“Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
“Żona modna” Ignacego Krasickiego,
“Reduta Ordona”, “Śmierć Pułkownika”, “Świtezianka”, II część “Dziadów”, wybrany utwór z cyklu “Sonety krymskie”, “Pan Tadeusz” (całość) Adama Mickiewicza,
“Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
“Quo vadis” i “Latarnik” Henryka Sienkiewicza,
“Balladyna” Juliusza Słowackiego,
“Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego,
“Artysta” Sławomira Mrożka,
“Ziele na kraterze” (fragmenty), “Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lektury uzupełniające:
“Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
Wybrana powieść kryminalna Agathy Christie,
“Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
“Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
“Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
“Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
“Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
“Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, “Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
“Monte Cassino” (fragmenty) Melchiora Wańkowicza,
“Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej
Lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.