Aktualności

Co czwarta osoba w Polsce pobiera ebooki i audiobooki z nielegalnych źródeł. Ruszyła kampania mająca zniechęcać do piractwa

Sto­wa­rzy­sze­nie Czy­tam i Słu­cham Legal­nie pokła­da nadzie­je w poko­le­niu Z i jego podej­ściu do świa­do­mych zaku­pów. To do osób z tego poko­le­nia ape­lu­je, zachę­ca­jąc po się­ga­nia po ebo­oki i audio­bo­oki z legal­nych źródeł.

Przy­kła­dasz dużą wagę do tego, skąd pocho­dzi Two­ja ulu­bio­na kawa albo nowe ubra­nie? A czy rów­nie dokład­nie spraw­dzasz miej­sca w sie­ci, z któ­rych pobie­rasz ebo­oki i audio­bo­oki? Mię­dzy inny­mi przez takie porów­na­nia zachę­ca­my w naszej nowej kam­pa­nii edu­ka­cyj­nej poko­le­nie Z do tego, by zawsze sta­ran­nie wybie­rać źró­dła – infor­mu­je Sto­wa­rzy­sze­nie Czy­tam i Słu­cham Legalnie.

Sto­wa­rzy­sze­nie pod­kre­śla, że poko­le­nie Z ceni trans­pa­rent­ność, więc pod­czas zaku­pów podej­mu­je decy­zje w opar­ciu o odpo­wie­dzial­ność spo­łecz­ną, eko­lo­gię czy wspie­ra­nie lokal­nych firm. Oso­by z poko­le­nia dokład­nie czy­ta­ją met­ki dołą­czo­ne do ubrań albo wybie­ra­ją owo­ce i warzy­wa z lojal­ne­go targu.

Uwa­ża­my, że te dobre nawy­ki war­to prze­nieść rów­nież na czy­tel­nic­two, tym bar­dziej że cena dostę­pu do elek­tro­nicz­nych ksią­żek z legal­nych źró­deł porów­ny­wal­na jest do kosz­tu kawy w kawiar­ni, a aż 77% mło­dych ludzi dekla­ru­je, że swo­je pie­nią­dze naj­czę­ściej wyda­je na kul­tu­rę, życie towa­rzy­skie i sub­skryp­cje – czy­ta­my w mate­ria­łach pra­so­wych kampanii.

Ponie­waż oka­zu­je się, że co czwar­ta oso­ba w Pol­sce pobie­ra ebo­oki i audio­ooki z nie­le­gal­nych źró­deł, sto­wa­rzy­sze­nie dostrze­ga spo­rą potrze­bę edu­ka­cji i pro­mo­wa­nia dobrych prak­tyk. Pod­kre­śla, że jeśli w księ­gar­ni ktoś scho­wa książ­kę do ple­ca­ka i uciek­nie bez pła­ce­nia, to nie będzie­my mieć wąt­pli­wo­ści, że to kra­dzież, ale pira­ce­nie ksią­żek nie wyda­je się już tak oczywiste.

Póki co w mediach spo­łecz­no­ścio­wych poja­wił się jeden mate­riał zwią­za­ny z nową kam­pa­nią, ale Sto­wa­rzy­sze­nie Czy­tam i Słu­cham Legal­nie zachę­ca do śle­dze­nia kolej­nych odsłon akcji zor­ga­ni­zo­wa­nej przez agen­cję kre­atyw­ne­go mar­ke­tin­gu Płodni.

Rok temu sto­wa­rzy­sze­nie tak­że pro­wa­dzi­ło kam­pa­nię infor­ma­cyj­ną. Boha­te­rem mate­ria­łu wideo był Paweł Mitrow­ski, któ­ry nie miał świa­do­mo­ści, że pobie­ra pli­ki z nie­le­gal­nych źró­deł. W fil­mi­ku wystą­pi­li tak­że: Vin­cent V. Sever­ski, Krzysz­tof Gosz­ty­ła, Elż­bie­ta Che­re­ziń­ska, Mariusz Szczy­gieł, Mag­da­le­na Wit­kie­wicz, Pau­li­na Jur­ga, Tomasz Mich­nie­wicz, Dia­na Brze­ziń­ska, Jacek Pał­kie­wicz i Mał­go­rza­ta Kalicińska.

Co cie­ka­we, bada­nia, któ­re pro­wa­dził dr hab. Michał Kraw­czyk z Wydzia­łu Nauk Eko­no­micz­nych przy Uni­wer­sy­te­cie War­szaw­skim mia­ły wyka­zać, że wal­ka z pirac­twem w żaden spo­sób nie wpły­wa na sprze­daż książek.

Czy­taj też: Pol­scy naukow­cy dowie­dli, że kra­dzież ksią­żek nie jest czy­nem szko­dli­wym?!
Anna Tess Gołębiowska

Reklama

Może też zainteresują cię te tematy