Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie pokłada nadzieje w pokoleniu Z i jego podejściu do świadomych zakupów. To do osób z tego pokolenia apeluje, zachęcając po sięgania po ebooki i audiobooki z legalnych źródeł.
– Przykładasz dużą wagę do tego, skąd pochodzi Twoja ulubiona kawa albo nowe ubranie? A czy równie dokładnie sprawdzasz miejsca w sieci, z których pobierasz ebooki i audiobooki? Między innymi przez takie porównania zachęcamy w naszej nowej kampanii edukacyjnej pokolenie Z do tego, by zawsze starannie wybierać źródła – informuje Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie.
Stowarzyszenie podkreśla, że pokolenie Z ceni transparentność, więc podczas zakupów podejmuje decyzje w oparciu o odpowiedzialność społeczną, ekologię czy wspieranie lokalnych firm. Osoby z pokolenia dokładnie czytają metki dołączone do ubrań albo wybierają owoce i warzywa z lojalnego targu.
– Uważamy, że te dobre nawyki warto przenieść również na czytelnictwo, tym bardziej że cena dostępu do elektronicznych książek z legalnych źródeł porównywalna jest do kosztu kawy w kawiarni, a aż 77% młodych ludzi deklaruje, że swoje pieniądze najczęściej wydaje na kulturę, życie towarzyskie i subskrypcje – czytamy w materiałach prasowych kampanii.
Ponieważ okazuje się, że co czwarta osoba w Polsce pobiera ebooki i audioooki z nielegalnych źródeł, stowarzyszenie dostrzega sporą potrzebę edukacji i promowania dobrych praktyk. Podkreśla, że jeśli w księgarni ktoś schowa książkę do plecaka i ucieknie bez płacenia, to nie będziemy mieć wątpliwości, że to kradzież, ale piracenie książek nie wydaje się już tak oczywiste.
Póki co w mediach społecznościowych pojawił się jeden materiał związany z nową kampanią, ale Stowarzyszenie Czytam i Słucham Legalnie zachęca do śledzenia kolejnych odsłon akcji zorganizowanej przez agencję kreatywnego marketingu Płodni.
Rok temu stowarzyszenie także prowadziło kampanię informacyjną. Bohaterem materiału wideo był Paweł Mitrowski, który nie miał świadomości, że pobiera pliki z nielegalnych źródeł. W filmiku wystąpili także: Vincent V. Severski, Krzysztof Gosztyła, Elżbieta Cherezińska, Mariusz Szczygieł, Magdalena Witkiewicz, Paulina Jurga, Tomasz Michniewicz, Diana Brzezińska, Jacek Pałkiewicz i Małgorzata Kalicińska.
Co ciekawe, badania, które prowadził dr hab. Michał Krawczyk z Wydziału Nauk Ekonomicznych przy Uniwersytecie Warszawskim miały wykazać, że walka z piractwem w żaden sposób nie wpływa na sprzedaż książek.
Czytaj też: Polscy naukowcy dowiedli, że kradzież książek nie jest czynem szkodliwym?!
Anna Tess Gołębiowska