Przynajmniej pięcioro osób zajmujących się literaturą uważa, że firma Open AI, która stworzyła ChatGPT, bezprawnie użyła ich książek, by trenować swoją sztuczną inteligencję. Sprawa trafiła do sądu.
Jako pierwsi pozew złożyli Mona Awad i Paul Tremblay. Jak informuje „The Guardian”, oboje są przekonani, że mimo że ich książki są chronione prawami autorskimi, zostały „wchłonięte” przez ChatGPT oraz „użyte do trenowania” go, ponieważ sztuczna inteligencja była w stanie wygenerować „bardzo dokładne streszczenia” ich utworów. Z tego powodu złożyli pozew zbiorowy do sądu federalnego w San Francisco. Później do pozwu dołączyli Sarah Silverman, Christopher Golden i Richard Kadrey.
– ChatGPT to sztuczna inteligencja oparta na języku naturalnym, która generuje tekst wysokiej jakości na podstawie wcześniej wprowadzonych danych. Korzysta z technologii GPT (Generative Pretrained Transformer), która pozwala mu na generowanie zrozumiałych i spójnych odpowiedzi na pytania lub komentarze użytkowników. (…) ChatGPT może tworzyć długie, sensowne i spójne odpowiedzi na różne typy zapytań – informuje Szkoła IT Coders Lab. – Jednym z kluczowych aspektów ChatGPT jest to, że nie posiada on „własnej” wiedzy lub opinii – wszystkie informacje, które generuje, pochodzą z danych, na których został przeszkolony.
W teorii dane, na których szkolony jest ChatGPT, są dostępne publicznie w internecie, ale Mona Awad i Paul Tremblay są przekonani, że w praktyce firma OpenAI posłużyła się książkami m.in. ich autorstwa. Streszczenia tekstów wygenerowane przez sztuczną inteligencję stanowią załączniki do pozwu.
Twórców i twórczynie reprezentują Joseph Saveri i Matthew Butterick. „Od czasu wydania systemu ChatGPT firmy OpenAI w marcu 2023 r. pisarze oraz wydawcy są zaniepokojeni jego niesamowitą zdolnością do generowania tekstu podobnego do tego, który można znaleźć w materiałach tekstowych chronionych prawem autorskim, w tym w tysiącach książek” – napisali w pozwie. Zaznaczyli też że książki są idealne do uczenia dużych modeli językowych, ponieważ zawierają zazwyczaj „wysokiej jakości, dobrze zredagowaną, długą prozę”, w dodatku książki „to złoty standard przechowywania pomysłów dla naszego gatunku”.
Według prawników OpenAI czerpie zyski ze skradzionych tekstów i pomysłów, więc domagają się od firmy odszkodowania w imieniu wszystkich osób autorskich, których prace zostały wykorzystane do trenowania sztucznej inteligencji. Joseph Saveri i Matthew Butterick podkreślają, że firmy takie jak OpenAI zachowują się, jakby nie obowiązywało ich przestrzeganie praw autorskich.
Na podstawie dokumentów opublikowanych wraz z pierwszymi wersjami chatu prawnicy ustalili, że OpenAI do szkolenia sztucznej inteligencji wykorzystało korpus składający się z 294 tysięcy książek, a uzyskanie tak ogromnego zbioru nie byłoby możliwe bez korzystania z pirackich książek i systemów takich jak torrenty.
Jak jednak zaznacza Andres Guadamuz, specjalista zajmujący się prawami autorskimi związany z Uniwersytetem Sussex, powodzi będą mieli problem z udowodnieniem, że ChatGPT był szkolony na oryginałach powieści, a nie na np. dyskusjach w internecie. Podkreśla on, że to pierwszy taki pozew, a jego rolą będzie zbadanie granic legalności w działalności sztucznej inteligencji.
„The Independent” poprosił OpenAI o komentarz, ale nie otrzymał odpowiedzi.
Potrzeba uregulowania prawa związana z działalnością sztucznej inteligencji jest coraz głośniej dyskutowana. 14 czerwca odbyło się głosowanie Parlamentu Europejskiego nad przepisami regulującymi korzystanie z AI, w szczególności generatywnej AI, do której zalicza się ChatGPT. Parlament Europejski określił, jakie warunki będą musieli spełnić twórcy sztucznej inteligencji w zależności od ryzyka z nim związanego. AI generatywna została określona jako grupa wysokiego ryzyka.
Kim są pisarki i pisarze pozywający firmę OpenAI w ramach pozwu zbiorowego?
Mona Awad to kanadyjska autorka, która zadebiutowała w 2016 roku powieścią „13 Ways of Looking at a Fat Girl” (13 sposobów patrzenia na grubą dziewczynę), za którą otrzymała Amazon Canada First Novel Award oraz nominację do Scotiabank Giller. To zbiór opowiadań poświęcony temu, jak przez całe swoje życie kobiety zmagają się z obrazem własnych ciał. W 2019 roku pisarka wydała książkę „Bunny” (Króliczek), a w 2021 – „All’s Well” (Wszystko dobrze). Margaret Atwood nazwała ją swoją literacką spadkobierczynią. Od 2020 roku Mona Awad pracuje jako adiunktka na Syracuse University.
Paul Tremblay to amerykański autor specjalizujący się w horrorze, dark fantasy oraz science fiction. Wielokrotnie otrzymał Bram Stoker Awards, zdobył Locus Award for Best Horror Novel, jest też członkiem jury Shirley Jackson Awards. Jego najważniejsze książki to „A Head Full of Ghosts” (Głowa pełna duchów) z 2015 roku oraz „The Cabin at the End of the World” (Chata na końcu świata) z 2018 roku – obie powieści są dostępne w języku polskim. Prawa do ekranizacji „Chaty…” zostały sprzedane jeszcze przed jej premierą; na początku 2023 roku miała miejsce premiera filmu „Knock at the Cabin” (Pukanie do chaty) w reżyserii M. Nighta Shyamalana.
Sarah Silverman to amerykańska satyryczka i stand-uperka pochodzenia żydowskiego, która w swoich wystąpieniach porusza społeczne tabu takie jak rasizm, seksizm czy religia. Gościnnie pojawiła się w kilkudziesięciu filmach i serialach, często grając samą siebie. W 2010 roku wydała autobiografię zatytułowaną „The Bedwetter: Stories of Courage, Redemption, and Pee” (Moczenie nocne: Historie o odwadze, odkupieniu i sikaniu), którą następnie zaadaptowała na off-broadwayowy musical.
Christopher Golden to amerykański autor specjalizujący się w horrorze, fantasy i thrillerze, pisze powieści dla dorosłych oraz nastolatków, a także scenariusze komiksów. Po polsku ukazały się m.in. jego powieść „Łowcy mitów”, pierwszy tom cyklu „Zasłona”, cztery tomy cyklu „Zaginiony Pogromca” związanego z serialem „Buffy, postrach wampirów” czy „Zaginiona armia”, czyli kryminał poświęcony Hellboyowi. Za serię młodzieżowych thrillerów „Body of Evidence” (Materiał dowodowy) został nagrodzony przez Amerykańskie Towarzystwo Biblioteczne.
Richard Kadrey to amerykański pisarz i fotograf, autor 19 powieści, z których 15 okazało się bestsellerami New York Timesa. Najbardziej znany jest z serii o Sandmanie Slimie. Główny bohater cyklu ucieka z piekła, by zemścić się na ludziach, którzy zabili jego kochankę. Mając na swoim koncie 11 lat doświadczenia gladiatorskiej walki z demonami, rozpoczyna polowanie w nawiedzanym przez wampiry Los Angeles. Prawa do adaptacji serii zostały sprzedane.
Anna Tess Gołębiowska