Choć akcja popularyzująca czytelnictwo wśród mężczyzn może wydawać się zaskakująca, to Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak opierają się w niej na twardych danych. Statystyki są nieubłagane, a pomysłodawcy akcji chcą je poprawić.
„Dziś w Polsce chłopcy i panowie czytają dużo mniej niż dziewczynki i kobiety. Na pewno
jedną z przyczyn jest brak męskiego czytającego wzorca – warto to zmieniać. Tatusiowie, Wujowie, Dziadkowie, Starsi Bracia, Opiekunowie, Trenerzy – czytajcie!”, informuje broszura „Supermoc książek” przygotowana w ramach akcji #TataTeżCzyta. Jej autorkami są Maria Deskur, Edyta Plich (tekst) i Joanna Rusinek (ilustracje).
W publikacji znajdziemy informacje, jakie korzyści płyną z czytania oraz jak powinna wyglądać lektura z dziećmi w zależności od ich wieku, poczynając od urodzenia. Autorki informują też, jakie książki są odpowiednie dla poszczególnych grup wiekowych. To 34 tytuły rekomendowane przez wydawnictwa zajmujące się literaturą dziecięcą.
Wspólne czytanie z dzieckiem powinno się rozpocząć najpóźniej 6 miesięcy po tym, jak dziecko przyjdzie na świat, ale można zacząć też wcześniej – nawet w ciąży. Przyszły ojciec może w ten sposób zacząć budować więź maleństwem, oswajając je ze swoim głosem.
Najnowszy raport „Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2022 roku” ukazał się 21 kwietnia i został przygotowany przez Romana Chymkowskiego oraz Zofię Zawadzką. Czytamy w nim m.in.: „Kobiety częściej niż mężczyźni czytają książki, przy czym różnica ta jest bardzo wyraźna (odpowiednio 42% i 26%) i wiąże się z przeciętną liczbą lat spędzonych na zdobywaniu wykształcenia (zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych). Na obserwowane różnice w postawach lekturowych kobiet i mężczyzn wpływają nie tylko odmienne trajektorie edukacyjne, ale także genderowy wymiar wzorców socjalizacji do czytania”. Ponieważ badanie objęło osoby od 15. roku życia, nie mówi ono o nawykach czytelniczych młodych chłopców.
„Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek, kiedy kończą 9–10 lat. Brak męskiego wzorca czytającego sprawia, że czytanie bardzo szybko przestaje być atrakcyjne dla chłopców. Czytanie jest często przedstawiane jako niemęskie, przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu – a przecież powinniśmy chcieć rozwijać się holistycznie!” – informuje Fundacja Powszechnego Czytania.
Broszura „Supermoc książek” jest dostępna nieodpłatnie w sieci pod adresem TataTezCzyta.pl oraz w wersji drukowanej, a także w wersji drukowanej w wybranych księgarniach, bibliotekach publicznych i przedszkolach. Była też rozdawana na Targach Książki w Warszawie. Kampania została objęta patronatem honorowym Biblioteki Narodowej.
Anna Tess Gołębiowska