Kto w XIX wieku był dyrektorem Hogwartu, co oznacza nazwisko nauczycielki zielarstwa albo gdzie mieści się największa szkoła magii na świecie? Gra „Dziedzictwo Hogwartu” jest pełna ciekawostek. Oto 30 z nich.
Aby w pełni poznać „Dziedzictwo Hogwartu”, potrzebujemy dziesiątek, jak nie setek godzin spędzonych przed komputerem lub z padem w dłoniach. Samodzielne odkrycie wszystkich sekretów gry musi potrwać, dlatego dla niecierpliwych publikujemy zbiór ciekawostek na temat gry. Oto one!
1. Postać, w którą się wcielamy, rozpoczyna naukę w Hogwarcie od piątego roku.
2. Bohatera lub bohaterkę tworzymy samodzielnie, a głos, fryzura i sylwetka nie zależą od wybranej przez osobę grającą płci. Można dowolnie mieszać wszystkie te cechy.
3. W trakcie rozgrywki można zmienić pewne cechy wyglądu – m.in. kolor włosów, fryzurę… czy ułożenie blizn. Są to płatne usługi oferowane w zakładzie fryzjerskim w Hogsmeade.
4. Na rozgrywkę ma wpływ Ceremonia Przydziału – Tiara zadecyduje, czy trafimy do Gryffindoru, Slytherinu, Ravenclawu czy Hufflepuffu. Uwaga! Pamiętacie, jak Tiara wysłuchała prośby Harry’ego, by nie wysłać go do Slytherinu? My też możemy z nią negocjować!
5. Kiedy Harry Potter trafia do Hogwartu, dyrektorem jest Albus Dumbledore, który bardzo często ceduje pracę na wicedyrektorkę – Minerwę McGonagall. Kiedy bohater lub bohaterka „Dziedzictwa Hogwartu” trafia do szkoły, dyrektorem jest Fineas Nigellus Black, ale jego obowiązki spadają na wicedyrektorkę – Matyldę Weasley.
6. Ród Ollivanderów znany jest z wytwarzania znakomitych różdżek. Ich sklep mieści się przy ulicy Pokątnej. W „Dziedzictwie Hogwartu” pojawia się jego filia mieszcząca się w Hogsmeade – to tam nasza postać może kupić różdżkę.
7. W czasie gry możemy spersonalizować różdżkę: wybrać, jakiej będzie długości, z jakiego drewna będzie wykonana, jak będzie ono wyrzeźbione i jaki będzie miała rdzeń. Do wyboru są Włókno ze smoczego serca, włos jednorożca albo pióro feniksa. Wybór rdzenia wpłynie na nasze umiejętności magiczne. Później w grze pojawia się opcja kolekcjonowania rączek do różdżek, które pozwalają na dalszą personalizację.
8. Fineas Nigellus Black pojawił się w cyklu książek o Harrym Potterze – jako postać z portretu. Jedna jego podobizna znajdowała się w gabinecie dyrektorskim, a druga – w domu Blacków przy ulicy Grimmauld Place 12. Jak wszystkie podobizny dawnych dyrektorów, był zobowiązany pomagać swoim następcom, ale on jeden robił to niechętnie. Został zapamiętany jako najbardziej znienawidzony dyrektor w historii Hogwartu.
9. W grze słyszymy, że Fineas Nigellus Black skupia się tylko na czarodziejach i czarownicach czystej krwi. Rzeczywiście wiele członkiń i członków tego rodu miało obsesję na punkcie czystości krwi, często trafiali do Slytherinu. „Szlachetny i Starożytny Ród Blacków”, jak o sobie mówili Blackowie, znalazł się na liście dwudziestu ośmiu rodów czystej krwi, która miała pomóc w utrzymaniu tej czystości – poprzez zawieranie małżeństw tylko we własnym gronie.
10. Wskutek takich mariaży, Fineas Nigellus Black był prapradziadkiem Syriusza Blacka zarówno ze strony ojca, jak i matki.
11. Matylda Weasley to postać wymyślona na potrzeby gry. W „Dziedzictwie Hogwartu” pojawia się też jej siostrzeniec Garreth Weasley oraz Hector Weasley, którego dokładne pokrewieństwo z Matyldą i Garrethem nie zostało określone. Oczywiście należą oni do rodu Weasleyów, z którego wywodził się m.in. najlepszy przyjaciel Harry’ego Pottera – Ron Weasley, oraz jego żona – Ginny Weasley.
12. Za czasów Harry’ego Pottera zielarstwa nauczała Pomona Sprout. „Sprout” oznacza „kiełek”. W czasach „Dziedzictwa Hogwartu” zielarstwa naucza Mirabel Garlick. „Mirabel” oznacza „mirabelkę”, a „garlick” – czosnek.
13. Obrony przed czarną magią naucza profesor Hecat. Hekate to grecka bogini ciemności i magii.
14. Sklep z eliksirami w Hogsmeade prowadzi J. Pippin. Pippin to przydomek Peregrina Tooka z „Władcy Pierścieni”, członka Drużyny Pierścienia.
15. Jednym z uczniów w Slytherinie jest Omnis Gaunt. Ród Gauntów wywodzi się w prostej linii od Salazara Slytherina, a Merope Gaunt była matką Lorda Voldemorta.
16. Natsai Onai, przyjaciółka naszej postaci, przeniosła się do Hogwartu z Uagadou, czyli szkoły magii w Ugandzie. Dzięki niej dowiadujemy się, że w Ugandzie nie używa się różdżek i była to dla niej nowość.
17. Uagadou to największa szkoła magii na świecie. Jest położona w Górach Księżycowych i została wykuta bezpośrednio w zboczach skał.
18. Jedna z postaci w grze jest niewidoma. Poruszanie się po Hogwarcie umożliwia jej różdżka.
19. Sirona Ryan, właścicielka pubu Pod Trzema Miotłami, jest pierwszą transpłciową kobietą w czarodziejskim uniwersum.
20. Większość zaklęć w grze pochodzi wprost z książek. Większość eliksirów w grze zostało wymyślonych na potrzeby „Dziedzictwa Hogwartu”.
21. W grze są koty. Tak, można je głaskać! Nie wpływa to w żaden sposób na rozgrywkę, ale dostajemy zbliżenie na postać głaszczącą kota i możemy posłuchać, jak mruczy.
22. W grze pojawiają się też inne zwierzęta – jak pufki, hipogryfy czy testrale. W tym przypadku możemy je karmić i pielęgnować ich futro, pióra czy cokolwiek pokrywa ich ciała – zadowolone zwierzaki pozwalają zebrać włosy, sierść i pióra, które później wykorzystuje się do ulepszania szat.
23. Wśród przeciwników w grze można wyróżnić kłusowników – walczymy z nimi i uwalniamy magiczne zwierzęta z klatek. Innymi słowy: Newt Skamander lubi to!
24. Pozostając w temacie Newta – charakterystycznym elementem filmów „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” była jego walizka, w której znajdowała się magiczna przestrzeń zamieszkana przez uratowane przez czarodzieja zwierzęta. W „Dziedzictwie Hogwartu” pojawia się nawiązanie do tego wątku – dysponujemy cap-sakwą, dzięki której można złapać magiczne zwierzęta, a w Pokoju Życzeń budujemy Menażerię, w której te mogą mieszkać niepokojone przez nikogo, mając do swojej dyspozycji ogromną przestrzeń.
25. Hagrid nie lubi tego! A dokładniej: możemy ratować magiczne zwierzęta, ale nie bestie. Nie da się złapać do cap-sakwy śmiercionośnych pająków ani smoków.
26. W „Dziedzictwie Hogwartu” odkryjemy, że można bać się naprawdę różnych stworzeń. Jedną z postaci przerażają pufki (a dokładniej ich długie języki), czyli wymarzone zwierzątko wielu magicznych dzieci, a inną – demimozy. W filmie „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” demimoz opiekował się zaginionym żmijoptakiem.
27. W książce „Harry Potter i Komnata Tajemnic” Hagrid przekazuje młodym przyjaciołom przesłanie: „Podążajcie za pająkami”. W „Dziedzictwie Hogwartu” jedna z misji pobocznych nazywa się „Podążaj za motylami”. W obu przypadkach jest to podróż do Zakazanego Lasu.
28. Warto wykonywać zadania poboczne. Nie chodzi tylko o to, że zdobywamy punkty doświadczenia, ale pojawiają się w nich podpowiedzi, które później przydają się w głównych misjach. Bez nich musimy polegać na sprycie… lub wiedzy z książek.
29. Występujący na ulicy bard woła: „Knuta daj Larkowi”; to nawiązanie do utworu „Grosza daj wiedźminowi” wykonywanego przez Jaskra w serialu „Wiedźmin”.
30. Niektóre misje da się wykonać tylko w dzień, a inne – tylko w nocy. Ponadto w grze zmieniają się pory roku. Jesienią Hosmeade jest udekorowane dyniami wyciętymi w Halloweenowe wzory, a zimą na dziedzińcu Hogwartu znajdziemy śnieg.
Gra „Dziedzictwo Hogwartu” jest już dostępna w sprzedaży. Premiera w wersji pudełkowej na konsolach nowej generacji, w tym PlayStation 5, odbyła się 10 lutego. Gra w wersji na konsole starej generacji ukaże się w nadchodzących miesiącach.
Tytuł oryginału: Hogwarts Legacy
Tytuł polski: Dziedzictwo Hogwartu
Producent: Avalanche Software
Wydawca: Warner Bros. Interactive Entertainment
Dystrybutor: Cenega Poland
Silnik: Unreal Engine
Tryby gry: jednoosobowa
Kategoria wiekowa: PEGI: 12
Wersja językowa: angielski dubbing, polskie napisy
Artykuł powstał we współpracy z Warner Bros. Games