Spółka Murator Expo wchodząca w skład grupy kapitałowej ZPR złożyła wniosek o upadłość. 83% jej wpływów pochodziło z organizowania imprez targowych.
W związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV‑2 odwołane zostały marcowe targi Wiatr i Woda oraz zaplanowane na maj Warszawskie Targi Książki. Z kolei na początku kwietnia Murator Expo zamknął miesięcznik “Żagle” istniejący na rynku wydawniczym od 1959 roku, a przejęty przez Murator Expo na początku 2018 roku. Inna ze spółek należąca do grupy ZPR zamknęła magazyn “Podróże”.
Zwolnione zostały redakcje obu pism, a na przełomie marca i kwietnia zwolniono większość pracowników Murator Expo. W spółce zostały zatrudnione zaledwie 3 osoby. Odszedł też prezes Jacek Oryl.
Wskutek pandemii kierownictwo Murator Expo spółki zdecydowało się złożyć wniosek o upadłość.
- Powodem jest obecna sytuacja finansowa firmy oraz brak możliwości prowadzenia działalności targowej w wyniku ograniczeń wprowadzonych w związku z epidemią koronawirusa – informuje Murator Expo. – Organizacja tych wydarzeń wymagała wielomiesięcznych przygotowań. Od marca, z powodu niepewności dotyczącej rozwoju sytuacji związanej z epidemią, uniemożliwione jest prowadzenie prac, mających na celu organizację kolejnych wydarzeń w roku bieżącym i następnym. Po analizie obecnej sytuacji finansowej spółki oraz perspektyw gospodarczych, zarząd Murator Expo złożył stosowny wniosek we właściwym dla spółki sądzie gospodarczym.
W 2019 roku Murator Expo zorganizował 18 wydarzeń: 14 targów, 2 plenery literackie oraz 2 imprezy e‑sportowe. Łącznie uczestniczyło w nich 2,4 tys. wystawców oraz ok. 260 tys. zwiedzających. Główną częścią działalności spółki były wydarzenia wydawnicze (włącznie z Warszawskimi Targami Książki), mieszkaniowe oraz dotyczące sportów wodnych i jachtów.
W 2018 roku firma zatrudniała 35 osób, czyli o 11 osób więcej niż w roku 2017. KRS informuje także, że w 2018 roku spółka zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych z 13,36 do 14,28 mln zł oraz spadek wyniku netto z 721,3 tys. zł straty do 728 tys. zł zysku.
Grupa ZPR już w połowie kwietnia wprowadziła oszczędności. Spółki ZPR Media (zajmująca się produkcją telewizyjną) oraz Time (broker reklamy radiowej oraz wydawca “Super Expressu”) obniżyły wynagrodzenia oraz wymiar pracy do 20% na pół roku, z kolei przedstawiciele ich kierownictwa będą zarabiać o 20–40% mniej do końca roku 2020.
źródło: wirtualnemedia/muratorexpo