Magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co roku przeprowadzają badania, których tematem jest siła popularnych marek w różnych branżach, odzwierciedlająca liczbę kontaktów odbiorców z danym podmiotem oraz jakościową ocenę komunikatów medialnych na jego temat, a sednem wyłonienie tych najlepszych. W tym roku odbyła się dwunasta edycja konkursu, która objęła aż 500 marek z 50 branż. Nas najbardziej interesuje rynek książkowy. Zobaczmy zatem, które wydawnictwa najsilniej zaznaczyły swoją obecność w polskich mediach.
W celu rozstrzygnięcia konkursu magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przeanalizowały materiały z prasy, internetu i mediów społecznościowych opublikowanych w okresie od 1 lipca 2018 do 30 czerwca 2019. Na początku wyłonionych zostało dziesięciu wydawców, o których pojawiło się najwięcej wzmianek. Następnie na podstawie wnikliwych badań publikowanych treści wyliczone zostały specjalne wskaźniki, które uszeregowały wydawców od tego o najsilniejszej marce do tego o najsłabszej. Nadal mówimy o najlepszej dziesiątce, więc nawet siła wydawców z końca listy jest ogromna.
Przechodząc do rzeczy, okazuje się, że najsilniejszą medialną pozycję ma aktualnie PWN. Wydawnictwo zostało wymienione w ponad 125 tysiącach publikacji, co w połączeniu z wysokim wskaźnikiem tak zwanego impactu, czyli dotarcia wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium, zapewniło jej wynik końcowy o wartości 340 358. Warto tutaj nadmienić, że o PWN-ie najchętniej mówiło się w mediach społecznościowych – aż 95% wszystkich wzmianek pochodzi właśnie stąd. Wysoki wynik może być efektem konkursu na Młodzieżowe Słowo Roku oraz prowadzona przez PWN internetowa poradnia językowa.
Za PWN-em w pierwszej piątce uplasowały się Wydawnictwo Znak (317 510), Wydawnictwo Literackie (294 966), Wydawnictwo Czarne (197 557) i Wydawnictwo WAB (187 018). Poniższa infografika prezentuje szczegółowe dane dotyczące wspomnianej piątki.
Miejsca 6–10 zajęły kolejno: Świat Książki (175 082), Agora (170715), Rebis (155 707), Muza (153 987) oraz Zysk i S‑ka (89 992).
Rytm pojawiania się wzmianek o wydawcach książkowych jest ściśle związany z premierami tytułów sygnowanych ich logotypami, a wzmianki te to przede wszystkim zapowiedzi, recenzje i informacje o spotkaniach z autorami. Nazwy wydawnictw przywoływano także w związku z konkursami literackimi, informacjami o imprezach wystawienniczych oraz akcjach rabatowych w sieciach księgarń, powiedziała Natalia Maćkowiak, starszy analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.
źródło: press
Przygotował Oskar Grzelak