Kiedy w 2016 roku N.K. Jemisin dostała Hugo za Piątą porę roku, stała się automatycznie pierwszą Afroamerykanką nagrodzoną tą statuetką w kategorii najlepsza powieść w całej, ponad pięćdziesięcioletniej, historii nagrody. W kolejnej edycji znowu zwyciężyła z Wrotami obelisków, a w sierpniu bieżącego roku sięgnęła po laur po raz trzeci dzięki Kamiennemu niebu.
Jemisin dzięki temu osiągnięciu ponownie zapisała się w historii. Nikomu wcześniej nie udało się uzyskać trzech nagród Hugo z rzędu. Bliski tego był Orson Scott Card, który zdobył Hugo w 1986 roku za Grę Endera, w 1987 za Mówcę umarłych, a 1988 otarł się o zwycięstwo z Siódmym synem (laureatem został wtedy David Brin za sprawą Wojny wspomaganych).
Zachodnie media widzą w trzykrotnym sukcesie Jemisin zapowiedź zmian w amerykańskim środowisku fantastycznym, dotychczas zdominowanym przez mężczyzn. Potwierdzać to może również fakt, że lista nagrodzonych Hugo w pozostałych kategoriach w tym roku również zdominowana jest przez kobiety.
Czyżby więc miała się zakończyć era smutnych i wściekłych szczeniaczków (ang. Sad and Rabid Puppies) – stronnictw, które od kilku lat aktywnie działają przeciwko nadmiernemu komplikowaniu fantastyki i wykorzystywaniu jej jako środka ideologicznej propagandy, w rzeczywistości zaś promujące konserwatywne podejście do gatunku i autorów, którzy nie przejawiają skłonności do „skręcania w lewo”. Ugrupowania te w ostatnich latach mocno zepsuły nagrodę Hugo – wykorzystując słabości plebiscytowego mechanizmu zgłaszania pisarzy, z powodzeniem listy nominowanych zapełniali własnymi kandydatami. Skutkiem tego było wielokrotne nie przyznanie nagrody w którejś z kategorii.
Wychodzi na to, że w tym roku wpływ szczeniaczków bardzo mocno osłabł.
Kamienne niebo
Księżyc wkrótce powróci. Czy przyniesie ze sobą zagładę?
Essun przejęła moc Alabastra Dziesięciopierściennika. Dzięki niej zamierza odnaleźć swoją córkę Nassun i sprawić, by świat stał się przyjazny młodym górotworom.
Dla Nassun jest już jednak za późno. Widziała zło świata i przyjmuje to, w co jej matka nigdy nie chciała uwierzyć: że pewnych rzeczy nie da się naprawić. Można je tylko ostatecznie zniszczyć.
(źródło opisu: wydawca)
Przygotował Oskar Grzelak