We Wrocławiu trwa właśnie Międzynarodowy Festiwal Kryminału, którego punktem kulminacyjnym jest nieodmiennie uroczysta gala przyznania Nagród Wielkiego Kalibru. W międzyczasie odbył się jeszcze jeden konkurs wyłaniający najlepszych przedstawicieli prozy kryminalnej. Podczas Warszawskich Targów Książki przyznano pierwsze Złote Pociski – nową literacką nagrodę ustanowioną przez magazyn „Pocisk”.
W świeżym wyróżnieniu autorzy i wydawcy upatrywali swojej szansy na zaistnienie w świadomości czytelników. Dlatego do konkursu zgłoszonych zostało ponad trzysta powieści. Aż ciężko uwierzyć, że tak wiele kryminałów zostało wydanych w zeszłym roku!
Ponad 300 tytułów klasyfikowanych jako kryminały ukazuje się rocznie na polskim rynku wydawniczym. To dobry wynik, jak na kraj, w którym podobno nie czyta się książek. Kryminał ratuje czytelnictwo, a zawsze mawiałem, że literatura o tematyce kryminalnej to domena kobiet – zarówno czytelniczek, jak i autorek. Poziom był bardzo wysoki – powiedział profesor Tadeusz Cegielski, przewodniczący kapituły Nagrody.
Trzysta książek zgłoszonych, a zaledwie kilka mogło zostać nagrodzonych. Jury stanęło przed trudnym zadaniem. W końcu jednak sędziowie wybrali laureatów w kategoriach: najlepsza polska powieść kryminalna 2017, najlepsza zagraniczna powieść kryminalna 2017, najlepszy polski kryminał historyczny 2017. Poza tym czytelnicy wyłonili swojego faworyta, któremu przyznana została nagroda publiczności.
Najlepsza polska powieść kryminalna 2017: Marta Guzowska, Reguła numer 1 (Marginesy)
Simona Brenner jest archeolożką i złodziejką. W dzień bada starożytną biżuterię, a nocą ją kradnie. W obu tych dziedzinach jest bezkonkurencyjna. Jest też niecierpliwa, ma ostry język i brak jej szczęścia do mężczyzn.
Ktoś wciągnął Simonę w makabryczną grę. Kazał jej odszukać i ukraść złote runo, najcenniejszą na świecie złotą sztabę, która… nie istnieje.
Ale kiedy dookoła niej giną ludzie, Simona zaczyna podejrzewać, że mit o złotym runie jest prawdą. W tej sytuacji najgorsze, co może się wydarzyć, to pozbawiony skrupułów przeciwnik, wyrachowany, piekielnie inteligentny i doskonale ukryty. Ktoś, w kim obsesja zamienia się w żądzę krwi.
(źródło opisu: wydawca)
Najlepsza zagraniczna powieść kryminalna 2017: Chris Carter, Jestem śmiercią (Sonia Draga)
Dwudziestoletnia kobieta zostaje porwana. Siedem dni później policja odnajduje jej ciało na niewielkiej polance w pobliżu lotniska w Los Angeles. Zwłoki ułożono z kończynami wyciągniętymi w taki sposób, aby utworzyły kształt gwiazdy.
Sekcja zwłok wykazuje, że kobieta była torturowana, a następnie zamordowana w bardzo dziwaczny sposób. To jednak nie koniec niespodzianek. Morderca lubi gierki, dlatego zostawił wiadomość wepchniętą w gardło swojej ofiary.
Do sprawy zostaje przydzielony detektyw Robert Hunter, który dowodzi jednostką specjalną policji w Los Angeles. Niemal natychmiast odkrywa następne ciało. Hunter wie, że musi działać szybko.
(źródło opisu: wydawca)
Najlepszy polski kryminał historyczny 2017: Marcin Wroński, Czas herkulesów (W.A.B.)
Marcin Wroński, zdobywca Nagrody Wielkiego Kalibru, tworzy wspaniały i porywający obraz wielokulturowego Chełma u progu rozwoju. Miłośnicy II Rzeczpospolitej i kryminałów retro będą wniebowzięci.
Nie każdy awans cieszy. Jako oficer inspekcyjny komisarz Maciejewski czuje się niczym carski rewizor i grzęźnie w papierkowej robocie. Gdy w czasie jego kontroli w Chełmie dochodzi do zabójstwa młodego zapaśnika, komisarz angażuje się w sprawę. Okazuje się bowiem, że w wielokulturowym, gwałtownie rozwijającym się mieście osiadło kilku dawnych zawodników, którzy kiedyś w oczach małego Zygi równi byli Herkulesowi. Maciejewski musi oddzielić dawne sympatie od faktów.
(źródło opisu: wydawca)
Nagroda publiczności 2017: Remigiusz Mróz, Wotum nieufności (Filia)
Marszałek sejmu, Daria Seyda, budzi się w pokoju hotelowym, nie pamiętając, jak się w nim znalazła ani co się z nią działo przez ostatnich dziesięć godzin. Jest przekonana, że stała się ofiarą manipulacji, ale nie wie, kto ani dlaczego może za nią stać.
Tymczasem Patryk Hauer, wschodząca gwiazda prawicy, podczas prac komisji śledczej odkrywa polityczny spisek sięgający najistotniejszych osób w kręgach władzy.
Seyda i Hauer znajdują się po przeciwnych stronach sceny politycznej. Dzieli ich wszystko, ale połączy jedna sprawa…
(źródło opisu: wydawca)