Portal Buzzfeed zebrał 33 rady udzielone przez doświadczonych pisarzy adeptom literatury. Zapraszamy do ich lektury poniżej. Kto wie, może właśnie jeden z tych cytatów odmieni Twoją karierę?
01. Jak rzekł Kandinsky, “wszystko zaczyna się od kropki”. Czasami najtrudniejsze w pisaniu jest… zacząć. Nie musisz mieć świetnego pomysłu – po prostu potrzyj długopisem o kartkę. Zacznij ze złym pomysłem, w złym kierunku, z postaciami, które ci się nie podobają – coś dobrego w końcu z tego wyjdzie.
Marion Deuchars, ilustratorka i autorka “Let’s Make Some Great Art”
02. Ignoruj każdy modny nurt; nie zwracaj uwagi na to, co jest teraz najbardziej podziwiane czy wyśmiewane; wystrzegaj się zbyt żarliwego podziwu dla jakiegokolwiek pisarza, nieważne, jak świetny jest jego styl. Myśl tylko o tym, jak możesz udoskonalić swój warsztat.
Sarah Perry, autorka “The Essex Serpent”
03. Pamiętaj, że zapisanie słów czyni je prawdziwszymi; to prawie niemożliwe, by nienawidzić kogoś, kogo historię znasz; i, przede wszystkim, nawet w naszym post-postmodernistycznym świecie, pisanie ma przesłanie moralne. W 26 znakach ułożonych w różny sposób jesteśmy w stanie zawrzeć każdą historię znaną ludzkości i stworzyć nowe – i możemy to zrobić w większości języków świata.
Andrew Solomon, uznany psycholog i autor “Za horyzontem”
04. Pisz tak, jakby słowa były powiewem ciepła wpadającym do mrożąco zimnego pokoju. Nie marnuj słów, tylko podtrzymuj ogień.
Sir Tim Smit, pisarz i fundator Eden Project
05. Jeżeli twoje postaci postanowią się do ciebie nie odzywać, weź je na spacer. Prawdopodobnie kiedy wrócisz, będą znowu do ciebie mówić. Spacerowanie odświeża wszystko i prawie biegiem wracasz do swojej opowieści.
Kate Hamer, autorka “The Doll Funeral”
06. Wyznacz cotygodniowy cel, który będziesz chciał osiągnąć swoją pracą. Budź się każdego dnia i traktuj to jako pracę. Wszystko jest kwestią regularności. Przeczytaj ponownie to, co napisałeś i zapytaj sam siebie: “Czy mi się to podoba? Czy to się sprawdzi?”. Jeżeli nie jesteś z czegoś zadowolony, pisz od nowa, od nowa, i od nowa.
Sharon Grenham-Thompson, autorka “Jail Bird”
07. Pierwsze szkice zawsze są straszne i brzydkie. Nie przejmuj się tym – każdy tak ma. Pamiętaj, że pierwszy wzór jest tak zły, jak cała książka, którą by rozpoczął, a pewnego dnia spojrzysz na te wszystkie złe książki i zdasz sobie sprawę, że przeistoczyły się w coś naprawdę pięknego.
Robin Stevens, autorka serii “Murder Most Unladylike”
08. Czytaj, czytaj, czytaj. To zdrowe, by tak wypełniać się kreatywnością. Przez czytanie książek innych nauczysz się, co działa a co nie, przyswoisz nowe słowa, pomysły. Pisarz, który nie czyta, nigdy nie będzie autorem! Najlepsza wskazówka: Przeczytajcie “Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika” autorstwa Stephena Kinga.
Chris Bradford, autor serii “Bodyguard” i “Young Samurai”
09. Myślę, że pisanie jest trochę jak aktorstwo. Musisz stworzyć środowisko, które pozwoli ci na dotarcie do tej części mózgu. Może to wygodny fotel i muzyka, a może zapalona świeca albo cokolwiek – ale dobrą pracę wykonasz tylko wtedy, kiedy pracujesz w otoczeniu, które ci pomaga.
Najważniejszym jest, byś podczas pisania czasem kompletnie nic nie napisał. Takie cliché może obejmować długie spacery – które z pewnością pomogą, ale tak samo, jak granie w grę wideo czy oglądanie głupiego filmu. Twój mózg potrzebuje czasu, by przeanalizować to, o czym myślisz. Myślę, że najlepsze fragmenty “A Boy Made of Blocks” powstały właśnie dzięki takim stanom bezwiedności.
Keith Stuart, autor “A Boy Made of Blocks”
10. Pisz wszystko, co przyjdzie ci do głowy na adrenalinowym haju w środku nocy i kiedy się przebudzisz. Połowa z tego stanie się użyteczna, i przygotuje cię do porannej pracy.
Napisz coś, cokolwiek, przez pierwsze kilka godzin przed lunchem. Nawet jeśli nie będzie to perfekcyjne, to kamień milowy dla popołudniowego wysilenia mózgu.
Laura Cumming, krytyk sztuki i autorka “The Vanishing Man: In Pursuit of Velazquez”
11. Kiedy znasz swoje postaci na wylot, gdy wiesz co sprawi, że będą czuły się komfortowo, zrób im dokładną przeciwność tej rzeczy i obserwuj ich zachowanie. Zwykłe przeszkody potrafią być naprawdę interesujące dzięki swojemu prostemu i szczeremu odwzorowaniu rzeczywistości.
Tracey Corderoy, autorka książek dla dzieci
12. Słuchaj piosenek. Niektóre poematy się śpiewa.
Alison Brackenbury, poetka
13. Wypełnij swoje życie miłością, radością i bólem. Potem przelej te uczucia w swoje książki. Wszystkie akty kreatywne to akty miłości i vice-versa. Wypełnij swoje książki miłością, a akt kreacji przyjdzie ci z łatwością.
Nie pisz, dlatego że chcesz. Pisz, bo musisz.
Christopher Jory, autor “The Art of Waiting”
14. Wskazówka, którą sama chciałbym dostać:
Sporządź konspekt.
Brzydko skręciłem kostkę dwa tygodnie przed tym, jak manuskrypt był gotowy do wydania i leżałam w szpitalu, czekając na operację. Ostro doprawili mnie morfiną i leżąc z nogą wykrzywioną w 45 stopni na łóżku wodnym w szpitalu z komputerem na poziomie twarzy, pisałam. Niezbyt dogodne warunki, by tworzyć konspekt.
Uwaga od mojego męża:
Nie zakładaj, że wszyscy wiedzą tyle co ty, ale nie przerysowuj tła. Ludzie sami coś wymyślą. Wskazówka od Alison Weir:
Napisz coś – cokolwiek – każdego dnia, i upewnij się, że kiedyś wyślesz to komuś innemu.
Wskazówka ode mnie:
Miej pod ręką trochę czekoladowych ciastek i nie przejmuj się dietą.
Neela Mann, autorka “Cheltenham in the Great War”
15. Zapisz to, co wiesz. Ale może ważniejszym jest zgłębienie nieznanych obszarów świadomości. Nieważne czy to emocjonalny czy techniczny aspekt. Pisanie, tak jak czytanie, to śledztwo danego świata i twoja reakcja na nie.
Rachel Rooney, poetka
16. Myśl o książkach warstwowo. Pierwsza powłoka będzie szorstka – to tylko szkic – nie bądź sfrustrowany, jeżeli będzie ci się wydawać kiepski. Z biegiem czasu zwielokrotnisz akcję, twoje postaci nabiorą charakteru, zagłębisz się w fabułę, stworzysz lepszy opis, zwroty akcji; i pomalujesz ten świat na różne kolory.
Abie Longstaff, autorka książek dla dzieci
17. Nie poddawaj się, i przyjmuj twardo ciosy. Moja pierwsza książka z obrazkami – “There’s a Pig Up My Nose” – wyjdzie w styczniu – czekała prawie 21 lat na publikację! Dwa wiersze w mojej nowej kolekcji, “Dinosaurs” i “Dinner-Ladies” napisałem 30 lat temu, kiedy jeszcze byłem w szkole. Jeden z nich został odrzucony ze szkolnego magazynu przez nauczyciela za brak “literackiego meritum”.
John Dougherty, autor i poeta
18. Dorastając wierzyłem, że tylko konkretni ludzie powinni pisać książki – wyszukani autorzy, którzy poszli do właściwych szkół i uniwersytetów. Nie tacy ludzie, jak ja. Ale oczywiście, każdy może napisać książkę. I ktokolwiek chce, powinien – dzięki temu otrzymujemy większą różnorodność na rynku. ,
Julie Mayhew, autorka “Mother Tongue” i innych
19. Jeżeli chcesz pisać dla dzieci, musisz pamiętać – dokładnie – jak to było, kiedy miałeś 10 lat. Zanim dorosłeś i poznałeś świat. Jakie były wtedy twoje słabości? Jakie fobie? Powróć do swojego głodu przygody i zdolności imaginacji, bo stąd właśnie wywodzi się najlepsze pisarstwo – od dorosłych, którzy wciąż pamiętają, jak myślą dzieci.
Abi Elphinstone, autor “ The Shadow Keeper”
20. Nie dziel się z innymi twoją pracą zbyt często – dopóki jej nie skończysz. Każda poprawka czy komentarz z ich strony może wytrącić cię z twojej koncepcji – a kto powiedział, że będą mieli rację? Skup się i pisz (nie wracając wciąż do początku). Kiedy skończysz, przeczytaj całość i bądź wobec siebie krytyczny. Później poproś innych o komentarze i wysłuchaj ich uważnie.
Victoria Hislop, autorka “Cartes Postales From Greece” i innych
M.G. Leonard, autor “Beetle Boy”
22. Pisz, bo kochasz to robić, a nie dlatego, że jakieś zewnętrzne czynniki cię do tego pchają. Większość tego, co napiszesz, zobaczysz tylko ty i musi to być wystarczająco dobre dla ciebie – inaczej nigdy nie zrobisz tego, co potrzeba.
Benet Brandreth, autor “ The Spy of Venice” i innych
23. Napisz książkę, którą chciałbyś czytać. Zakochaj się w twoich postaciach. Zakończ dzień pisząc do momentu, w którym chciałbyś dowiedzieć się, co będzie dalej. I pisz codziennie.
Keren David, autorka “Cuckoo” i innych
24. Zapisz każdy pomysł, jaki kiedykolwiek przyszedł ci do głowy – niezależnie od jego jakości.
Zawsze możesz wrócić do tej idei i rozważyć ją w późniejszym terminie. Może się to wydarzyć za jeden dzień, a może za rok, ale czasem dobry pomysł rzucony w środku nocy może przekształcić się w ogromny sukces. Musisz pasjonować się wszystkim, co robisz – pasja jest najważniejsza!
Kelly Hoppen, MBE, designer wnętrz i autorka “House of Hoppen”
25. Wciąż generuj nowe twory i pomysły. Im więcej stworzysz, tym lepszy się staniesz. O, i pogódź się z tym, że to co stworzysz, nigdy nie będzie w twoich oczach perfekcyjne czy ukończone.
Michelle Thomas, dziennikarka
26. Zawsze trzymaj przy sobie zeszyt i długopis. Nieważne, jak bardzo spróbujesz zapamiętać świetny pomysł, który pojawił się nad ranem, nie uda ci się. Zapisz go, bo sen lubi dawać pomysły, a potem zabierać je z powrotem.
Swapna Haddow, autorka serii “Dave Pigeon”
27. Wybierz miejsce, które cię inspiruje – otoczenie może być kluczowe. Napisaliśmy “The Mice Who Sing for Sex: And Other Weird Tales From the World of Science” w Wellcome Collection otoczeni książkami, sztuką i wyjątkowymi naukowcami. Nasza książka mogła tym nasiąknąć!
Pisz o tym, co cię interesuje, miej pod ręką dużą porcję czekoladowych ciastek i zawsze, zawsze wyłączaj telefon i nie sprawdzaj maila. Rozproszenie to najgorszy wróg pisarstwa.
Lliana Bird, autorka i współzałożycielka Help Refugees, Radio X DJ
28. To ważne, by czerpać inspirację od różnych pisarzy i z różnych źródeł, ale najważniejszym jest skoncentrowanie się na celu. Nie istnieje nic poza tobą i twoim pomysłem. Nie rozpraszaj się.
Emma Gannon, autorka “Ctrl Alt Delete: How I Grew Up Online”
29. Pisz regularnie. To jest najlepsze: im więcej praktykujesz, tym lepszy się stajesz.
Jennifer Gray, autorka serii “Atticus Claw” i “Chicken Mission”
30. Pozwól sobie być kiepskim. Nic nie paraliżuje bardziej niż próby napisania perfekcyjnej noweli za pierwszym razem. Postaraj się uciszyć swojego wewnętrznego edytora i po prostu pisz. Wszystko możesz później naprawić!
Sarah Rubin, autorka “Alice Jones: The Impossible Clue”
31. Nie wierz nikomu, kto mówi ci, że powinieneś pisać tylko wtedy, gdy masz coś ważnego do powiedzenia. Większość pisarzy nie ma. Piszą, bo lubią to robić.
Sarah Naughton, autorka “Tattletale”
32. Z pewnością ktoś powie ci, że powinieneś pisać tysiąc słów codziennie. Nieprawda, tak samo jak nie musisz chodzić codziennie na siłownię, czy pobiegać. Tak jak w przypadku ćwiczeń, przy pisaniu musisz dać swoim mięśniom czas na odpoczynek. To nie tylko siedzenie przy klawiaturze i wyrzucanie z siebie słów. Nawet kiedy nie stukasz w klawisze, wciąż piszesz, a cała praca dzieje się wewnątrz twojej głowy. Kiedy idziesz na spacer – piszesz, kiedy oglądasz telewizję – piszesz. Wpatrywanie się w szklankę rumu to też pisanie.
David Barnett, dziennikarz i autor “Calling Major Tom”
33. Ignoruj listy ze wskazówkami dotyczącymi pisania. Tę również. Ewentualnie traktuj je z dystansem – nigdy nie spotkałem dwóch pisarzy, którzy tworzyliby w ten sam sposób. Jedną z najtrudniejszych, ale jednocześnie najbardziej wartościowych rzeczy jest to, że musisz pracować dla siebie jako pisarza. Kiedy zaczynasz, prostym jest przejrzenie wskazówek od [tu wstaw imię swojego ulubionego pisarza] i pomyślenie sobie “jeżeli on tak robi, ja również powinienem”. Może to wręcz zaszkodzić, i sądzę że każdorazowo przy usłyszeniu jakiejś wskazówki powinieneś zastanowić się, czy ona współgra z twoim stylem i cokolwiek dla ciebie znaczy. To twoja książka, ty musisz napisać ją po swojemu. A teraz proszę, zignoruj tę wskazówkę.
Marcus Sedgwick, autor “The Ghosts of Heaven” i innych