Na zlecenie Santander Consumer Banku Instytut IBRiS przepytał w maju reprezentatywną grupę tysiąca Polaków o ich ekonomiczną sytuację i ewentualne zmiany w obszarze finansowych zachowań związane z pandemią koronawirusa. Z przedstawionego raportu wynika, że coraz chętniej korzystamy z możliwości robienia zakupów online, przy czym najczęściej zamawiamy w ten sposób książki.
Badanie pokazało, że szacunkowo 68,8% Polaków kupuje przez internet. Nadal jest to domena głównie osób młodych, mieszkańców średnich i dużych miast, mogących pochwalić się wyższym wykształceniem. Niemniej, dysproporcje w różnych grupach coraz bardziej się zmniejszają. Analitycy wskazują, że do wzrostu popularności zakupów online, również w grupach, które wcześniej raczej stroniły od tej opcji, przyczyniła się pandemia, a właściwie restrykcje z nią związane.
Bardzo ciekawe jest to, co ląduje w wirtualnych koszykach. Otóż badanie banku pokazało, że Polacy w internecie najchętniej kupują książki. Aż 35,7% ankietowanych wskazywało, że korzysta z księgarni internetowych. Warto tu zaznaczyć, że ponad połowa respondentów w wieku 18–29 lat w ostatnich miesiącach kupiła przynajmniej jedną książkę. Zainteresowanie zakupami literatury przez internet pokrywa się z wynikami ostatnich badań Biblioteki Narodowej, wskazującymi, że w wyniku pandemii wzrósł w kraju poziom czytelnictwa.
35,6% Polaków kupuje online ubrania. 29,5% respondentów wskazywało, że korzysta z możliwości internetowego zamawiania jedzenia z restauracji. Spory odsetek ankietowanych używa internetu do zaopatrywania się w sprzęt internetowy – 23,1%.
źródło Santander/puls biznesu