Na grudzień 2018 roku wyznaczono premierę sztuki Zabić drozda adaptującej, co oczywiste, słynną powieść Harper Lee. Teraz jednak firma zajmująca się prawami autorskimi zmarłej przed dwoma laty pisarki oskarża producenta Scotta Rudina oraz scenarzystę Aarona Sorkina o to, że ich praca znacząco odbiega od oryginału, czym narusza postanowienia zawarte w kontrakcie.
Pozew do sądu złożyła Tonja Carter, ostatnia prawniczka autorki. Według pisma scenariusz nie jest zgodny z postanowieniami kontraktu, na mocy którego zostały zakupione prawa do adaptacji. Umowa w jasny sposób wskazuje, że spektakl w żaden sposób nie może odejść od ducha powieści ani zmieniać zawartych w niej postaci. Firma reprezentująca autorkę zarzuca scenarzyście wprowadzenie znaczących zmian w osobach dramatu – w piśmie wymienia następujące postaci: Atticus Finch, Calpurnia, Tom Robinson, Jem Finch i Scout Finch.
Postać Atticusa Fincha bazuje na ojcu pani Lee, pochodzącym z małego miasteczka w Alabamie prawniku, który reprezentował czarnoskórych oskarżonych podczas procesów kryminalnych. W powieści został sportretowany jako wzór mądrości, uczciwości i profesjonalizmu, możemy przeczytać w pozwie.
Agenci Harper Lee kontaktowali się przed wkroczeniem na drogę sądową ze Scottem Rudinem. Wielokrotnie zaznaczali, że absolutnie nic nie może stać w sprzeczności z klasyczną wizją zawartą w powieści.
Nie mogę i nie będę wystawiał spektaklu, który pod względem polityki rasowej wyglądałby jakby został napisany w roku, w którym powstała książka. To nie byłoby interesujące. Od tamtego czasu świat się zmienił, powiedział Scott Rudin „New York Timesowi”.
Rudin zdaje się nie traktować pozwu zbyt poważnie. Zauważa, że jest to jedna z wielu spraw – nierzadko kontrowersyjnych – jakie w ostatnich latach wytaczała firma reprezentowana przez Tonję Carter. Wyraził również zdumienie, że prawniczka postanowiła krytykować scenariusz Sorkina uwspółcześniający zarówno historię jak i postaci skoro ona sama zatroszczyła się o wydanie nieformalnej kontynuacji Zabić drozda czyli Idź, postaw wartownika, w której Atticus Finch jawi się jako starzejący się rasista.
Źródło: The Guardian
Przygotował Oskar Grzelak
Grafika główna screen z zwiastuna Zabić drozda