Po raz pierwszy została wydana w 1897 roku. Po raz ostatni 31 sierpnia 2017 roku. Właśnie ukazała się sto dwudziesta szósta edycja jednej z najsławniejszych brytyjskich encyklopedii. Kolejnych nie będzie. Końca dobiegła historia Pears’ Cyclopaedia.
Ta jednotomowa encyklopedia była z początku wydawana jako Pears’ Shilling Cyclopaedia i stanowiła materiał reklamowy dla firmy Pears’ Soap (produkującej jako pierwsza na świecie przezroczyste mydło na skalę masową). Pierwsza edycja ukazała się w grudniu 1897 roku i zawierała angielski słownik, słownik terminów medycznych, słownik nazw geograficznych, atlas i kompendium wiedzy ogólnej.
Chodziło o to, żeby informować ludzi o codziennych sprawach, przygotować ich do społecznej dyskusji, zaspokoić ciekawość, poszerzyć horyzonty. Tematyka rozciągała się od twardych faktów po pytania o etykietę, od wyjaśnień przyczyn utrzymywania przez Rosję portu nad Morzem Śródziemnym, po zagadnienia związane z klerem, czytamy w ostatniej edycji.
Encyklopedia była powiązana z firmą Pears’ Soap jedynie do 1960 roku, ale tradycja wydawania kolejnych edycji przetrwała, a generalny kształt razem z większością poszczególnych sekcji pozostawał niezmieniony.
Almanach od 1977 roku współtworzył doktor Chris Cook. I właśnie jego przejście na emeryturę stało się jednym z powodów zamknięcia serii.
Chris Cook redagował Pears’ Cyklopaedia przez czterdzieści lat i jesteśmy mu bardzo wdzięczni za ogrom pracy włożonej w powstawanie książki o takiej trwałości i wartości. W erze internetu Pears’ nadal był unikatowym brytyjskim almanachem używanym przez czytelników ze wszystkich pokoleń. Z wielką przykrością zaprzestajemy jego wydawania, ale jednocześnie celebrujemy oddanie i szczodrość jakie doktor Cook okazywał w ciągu ostatnich czterech dekad, przekazał wydawca w oświadczeniu.
Inną, bardziej prozaiczną, przyczyną zamknięcia serii jest fakt, że wszystkie informacje publikowane w encyklopedii są ogólnie dostępne w internecie. Edycja z roku 2002 sprzedała się w nakładzie dwudziestu pięciu tysięcy kopii, podczas gdy sprzedaż ostatnich edycji nie przekroczyła trzech tysięcy.