Nielsen Bookscan podał informacje o wynikach sprzedaży książek papierowych za 2016 rok, w którym zauważył 3,3% wzrost w porównaniu do roku 2015. Spostrzegł przy tym stały trend wzrostowy w tym zakresie trzeci rok z rzędu. Dla przypomnienia, Nielsen BookScan reprezentuje 80% amerykańskiego rynku książkowego jeżeli chodzi o książki drukowane.
W rozłożeniu na poszczególne formaty książek:
• okładki twarde zanotowały 5,4 % wzrost,
• okładki miękkie około 4%,
• natomiast książki kartonowe zanotowały ok 7% wzrost sprzedaży.
Nie od dzisiaj wiadomo, że wraz ze wzrostem popularności książek elektronicznych rynek książek papierowych przeżywał trudne chwile, dlatego takie rewelacje mogą cieszyć. Przecież nie ma piękniejszego zapachu, niż ten, jaki charakteryzuje świeżo wydrukowaną książkę. Niestety, jeżeli spojrzymy na fakt, że w 2015 Nielsen włączył pod swoje skrzydła Family Christian – największego na świecie sprzedawcę produktów o charakterze chrześcijańskim, w tym książki, albumy biblijne oraz ogólnie różnej maści dewocjonalia, które cieszą się znaczną i stałą popularnością, mogło mieć to istotne znaczenie w wynikach sprzedaży i wzrostu za zeszły rok. Jeżeli chodzi o sam wzrost i jego poziom znajduje się tak blisko poziomu błędu statystycznego, że z wielkim entuzjazmem powinniśmy się jednak wstrzymać. Jedyne, co może cieszyć, to stały, choć nieznaczny wzrost sprzedaży książek w wersji papierowej, jaki Nielsen zauważa w swojej analizie. Faktycznie od 2013 utrzymuje się na jednakowym poziomie.
Jeżeli przyjrzymy się samej sprzedaży ze względu na kategorie książek to:
• Literatura faktu dla dorosłych zanotowała prawie 7% wzrost, a zwłaszcza wzrosy sprzedaży pozycji religijnych i poradników, a także nagły boom na książki do kolorowania dla dorosłych, które należą do tej kategorii.
• Powieści dla dorosłych natomiast odnotowały 1% spadek, nie pojawiły się żadne znaczące hity sprzedażowe w tej kategorii, jedynym wzrostem cieszyła się subkategoria komiksów i powieści graficznych, która poszybowała na poziom 12%.
• Literatura faktu dla młodzieży odniosła zaledwie 1,5% wzrost.
• Powieści dla młodzieży już skoczyły na poziom prawie 4% wzrostu sprzedaży i zapewne J.K. Rowling z jej nowymi częściami Harry’ego Pottera może mieć w tym znaczny udział.
Co może zaskakiwać, to bardzo duży spadek sprzedaży książek w wielkich sieciach sprzedażowych takich jak Walmart czy Costco. Mówimy tu o ponad 5% spadku i to już trzeci rok z rzędu. Tutaj jednak straty wyrównał kanał sprzedaży niezależnej oraz księgarnie sieciowe typu Amazon, który zanotował wzrost o 5%. Jeżeli chodzi o spadek, to warto spojrzeć na Audio, bo wskazuje na ponad 13% spadek tego formatu.