Aktualności

Matura 2025: źródła nadziei lub konsekwencje złych wyborów

Kasz­ta­ny zakwi­tły, matu­ry czas zacząć! W cza­sie egza­mi­nu doj­rza­ło­ści z języ­ka pol­skie­go abi­tu­rien­ci mie­li do wybo­ru dwa tema­ty: „Źró­dło nadziei w cza­sach trud­nych dla czło­wie­ka” lub „Jak błęd­na oce­na sytu­acji wpły­wa na życie człowieka?”.

Będzie Lal­ka?”, to pyta­nie, któ­re zada­wa­li kie­dyś sobie matu­rzy­ści i matu­rzyst­ki, ale zmia­na for­mu­ły egza­mi­nu spra­wi­ła, że prze­sta­ło być aktu­al­ne. Wypra­co­wa­nie wyma­ga obec­nie odwo­ła­nia się do wybra­nej lek­tu­ry obo­wiąz­ko­wej, inne­go utwo­ru lite­rac­kie­go oraz wybra­nych kon­tek­stów, np. histo­rycz­no­li­te­rac­kie­go, lite­rac­kie­go, bio­gra­ficz­ne­go, kul­tu­ro­we­go, mito­lo­gicz­ne­go, biblij­ne­go, reli­gij­ne­go, histo­rycz­ne­go, filo­zo­ficz­ne­go, egzy­sten­cjal­ne­go, poli­tycz­ne­go i spo­łecz­ne­go. Tema­ty wypra­co­wa­nia, któ­re mło­dzież mia­ła do wybo­ru, to „Źró­dło nadziei w cza­sach trud­nych dla czło­wie­ka” lub „Jak błęd­na oce­na sytu­acji wpły­wa na życie czło­wie­ka?”. Tekst musiał liczyć przy­naj­mniej 300 słów.

– To była pro­ści­zna! Każ­dy, kto miał cho­ciaż mini­mum wie­dzy, powi­nien sobie pora­dzić z tymi pyta­nia­mi. Tema­ty takie, że do wszyst­kie­go moż­na było nawią­zać. Pisa­łam o kon­se­kwen­cjach złych wybo­rów, odwo­ła­łam się do „Przed­wio­śnia” i „Roku 1984” – opo­wia­da Jago­da Matło­ka z tech­ni­kum wete­ry­na­ryj­ne­go wcho­dzą­ce­go w skład Zespo­łu Szkół Tech­nicz­nych i Ogól­no­kształ­cą­cych we Wrze­śni. – Jak wszyst­kie egza­mi­ny pój­dą mi jak dzi­siej­szy to będę szczęśliwa.

Wśród pozo­sta­łych zadań oczy­wi­ście nie zabra­kło nawią­zań do lek­tur, m.in. „Dzia­dów”, „Wese­la” Sta­ni­sła­wa Wyspiań­skie­go, „Pie­śni” Jana Kocha­now­skie­go i wła­śnie „Roku 1984” George’a Orwella.

Anna Tess Gołębiowska

Zdję­cie głów­ne: Jago­da Matło­ka jako tego­rocz­na matu­rzyst­ka wie, że maj to klu­czo­wy mie­siąc w edu­ka­cji, fot. Anna Tess Gołę­biow­ska; pla­kat poświę­co­ny książ­ce „Rok 1984” George’a Orwel­la, któ­ry abi­tu­rien­ci musie­li zinterpretować

Reklama

Może też zainteresują cię te tematy