Unia Literacka opublikowała pierwszy w Polsce raport o umowach podpisywanych między pisarzami i pisarkami a wydawnictwami. Wyniki pokazały bulwersującą dysproporcję w oferowanych zaliczkach.
Raport „Analiza zarobków pisarskich w latach 2017–2021” Katarzyny Boni to badanie, które miało przeanalizować wiele kwestii: m.in. typy podpisywanych umów, uwzględniania w nich praw zależnych (do przekładów i adaptacji), długość udzielanych licencji, wysokość zaliczek oraz korelację między stawkami a gatunkami literackimi czy płcią piszących.– Nie są to wnioski optymistyczne – podsumowuje Jacek Dehnel z Unii Literackiej. – Szczególnie bulwersująca, jak sądzę, jest wyraźna dysproporcja pomiędzy wysokością zaliczek w podpisanych umowach, a płcią. Wydawcy w kuluarowych rozmowach zasłaniają się, że „kobiety nie negocjują” – i po to właśnie, między innymi, powstają takie raporty. Negocjujcie swoje umowy!
W opisie raportu czytamy: „Wiosną 2022 roku nasza koleżanka Katarzyna Boni zgodziła się przeprowadzić badanie, dotyczące zarobków w naszej branży na podstawie podpisywanych umów. Stworzyła zanonimizowaną ankietę, w której wzięło udział 41 osób (członkiń i członków UL), przesyłając dane na temat 103 umów, a następnie opracowała dane i ujęła je w formę raportu. (…) Katarzynie Boni dziękujemy za ogromną pracę, włożoną w ten projekt. I mamy nadzieję, że te prekursorskie badania staną się przyczynkiem do dyskusji o warunkach pracy w naszej branży”.
Oto część wniosków wynikających z badania:
• Wysokość zaliczki jest zależna od płci. 41% mężczyzn podpisało umowy z zaliczką powyżej 15 tys. zł. Ten sam próg osiągnęło zaledwie 21% kobiet.
• Mediana zaliczek mężczyzn to 17,5 tys. zł, a kobiet – 8 tys. zł; dominanty to odpowiednio 8 tys. zł i 3 tys. zł.
• Najwyższe zaliczki otrzymują autorzy non-fiction.
• 15 osób nie otrzymało żadnej zaliczki, a 12 z nich – żadnej zapłaty za swoją pracę! Trzy osoby otrzymały jednorazowe honorarium.
• Pandemia nie wpłynęła na liczbę podpisywanych umów.
• W czterech przypadkach wydawca w ogóle nie podpisał umowy z autorem!
• 56% umów uwzględnia wydanie audiobooka
• 77% umów uwzględnia wydanie ebooka
• Najczęściej podpisywane są licencje na 5 lat
Aż 31 osób spośród 41 ankietowanych było nominowanych do ogólnopolskich nagród, a 23 osoby dostały co najmniej jedną nagrodę. Ankietę wypełniło 28 kobiet, 12 mężczyzn i jedna osoba, która nie ujawniła swojej płci. Dla 21 osób praca literacka jest głównym źródłem dochodu.
„Uderzające jest to, że na 103 opisane przez ankietowanych sytuacje – w czterech umowa w ogóle nie została podpisana. Dotyczyło to trzech tomików poezji i jednego utworu non-fiction. Dwa przypadki pochodzą z 2017 roku, jeden z 2018 i jeden z 2020. Dotyczą dwóch osób, w wieku 30–39, które na przestrzeni tych lat opublikowały dwie książki i na żadną z nich wydawnictwo nie zawarło z nimi umowy. Dla żadnej z tych osób praca literacka nie jest głównym źródłem zarobkowania. Obie mieszkają w Polsce, w mieście powyżej 500 tys. mieszkańców. Jedna z nich dodatkowych uwagach napisała, że wkład finansowy za wydanie tomiku poezji wyniósł 1500 PLN, do tego osoba ta musiała zająć się uzyskaniem zgody na nieodpłatne wykorzystanie zdjęcia z archiwum na okładce tomiku. Wydawca nie zgłosił również tomiku do większości nagród literackich – autor/ka sam/a odkupiła tomik za połowę ceny i wysłał/a na konkursy (wydatek rzędu 500–600 PLN). Tomik uzyskał trzy nominacje do ogólnopolskich nagród” – czytamy w raporcie Katarzyny Boni.
W raporcie znajdują się także informacje o korelacji między wysokością zaliczki a miejscem zamieszkania, o dietach, jakie dostają niektóre z osób piszących, jak wygląda naliczanie honorariów, jak na wysokość zaliczki wpływa objętość tekstu, otrzymane nagrody i nominacje czy dotychczasowy dorobek. W raporcie zostały zamieszczone także inspiracje dla osób piszących, rady, jak negocjować umowy z wydawcą oraz tropy do kolejnych analiz.
Z pełną treścią raportu zapoznacie się tutaj.
Unia Literacka to stowarzyszenie powołane przez polskich pisarzy i pisarek, które lobbuje na rzecz rozwiązań korzystnych dla literatury i czytelnictwa w Polsce, stanowi forum wymiany wiedzy fachowej oraz reprezentuje interesy osób piszących.
Przygotowała Anna Tess Gołębiowska